Aarhus Universitet har siden 2007 løbende gennemført undersøgelser om dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet og beskæftigelsessituation. Siden 2018 er dimittendundersøgelsen for professionsbachelorer og kandidater blevet gennemført som en integreret del af Uddannelses- og Forskningsministeriets nationale spørgeskemaundersøgelse.
Tidligere undersøgelser kan ses nederst på siden.
Danmarks Studieundersøgelse til dimittender baserer sig på data indsamlet af Ministeriet for Forskning og Uddannelse for Aarhus Universitet og de øvrige universiteter. 1-2 års dimittender fra kandidat- og professionsbacheloruddannelser samt fra uddannelsen i Klinisk tandteknik indgår i undersøgelsen.
Undersøgelsen gennemføres i en 2-årig kadence og senest i efteråret 2023. I undersøgelsen bliver der bl.a. spurgt til dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet, vurdering af opnåede og efterspurgte kompetencer samt ønsker om omvalg af uddannelse eller uddannelsessted. Undersøgelsens resultater indgår bl.a. i universitetets kvalitetsarbejde.
Spørgeskemaet er udsendt til 11.565 dimittender på Aarhus Universitet, og 3.359 har responderet på undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 29,0%. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført i perioden fra 24. oktober til 28. november 2023.
Uddannelsers relevans for arbejdsmarkedet er et centralt tema på den uddannelsespolitiske dagsorden. Ministeriets dimittendundersøgelse indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse ovenstående tema:
’Min uddannelse har rustet mig til mit nuværende eller seneste job’
’Der er overensstemmelse mellem det, jeg har lært på min uddannelse og de kompetencer der efterspørges af min nuværende/seneste arbejdsgiver’
’Hvilke kompetencer, som du har tilegnet dig på din videregående uddannelse, anvender du i dit nuværende/seneste job?’ (1. prioriteter)
Dimittenders overgang til arbejdsmarkedet er et løbende fokus i den uddannelsespolitiske dagsorden. Danmarks Studieundersøgelse til dimittender indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse ovenstående tema:
Hovedresultater:
Danmarks Studieundersøgelse til dimittender har fra 2021 og frem sat fokus på dimittendernes eventuelle ønske om omvalg af uddannelse. Undersøgelsen indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse dette tema:
Hovedresultater:
’Hvis jeg havde mulighed for at vælge om, ville jeg vælge en anden uddannelse eller et andet uddannelsessted’ (kun 2021 og 2023)
’Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg vælge’ (kun 2021 og 2023)
’Hvilke årsager vurderer du selv, ligger mest til grund for, at du ville vælge anderledes?’ (kun 2021 og 2023)
Danmarks Studieundersøgelse til dimittender baserer sig på data indsamlet af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet. 1-2 års dimittender fra kandidat- og professionsbacheloruddannelser samt fra uddannelsen i Klinisk tandteknik indgår i undersøgelsen.
Undersøgelsen gennemføres i en 2-årig kadence, men kadencen er blevet forskudt og er derfor blevet gennemført både i efteråret 2020 og 2021. AU har valgt, at resultaterne i 2021 ikke danner grundlag for AU’s dimittendundersøgelse. Derfor har dimittenderne i 2021 alene deltaget i den obligatoriske del af undersøgelsen, mens AU’s tilkøbsspørgsmål fra 2020 er fravalgt. Som følge heraf kan ikke alle temaer fra 2020 opdateres med resultater fra 2021-undersøgelsen.
Derudover skal det bemærkes, at ministeriet i 2021 har tilføjet flere spørgsmål om overgang til arbejdsmarkedet og ønske om omvalg af uddannelse.
Undersøgelsens resultater indgår bl.a. i universitetets løbende kvalitetsarbejde.
Spørgeskemaet er udsendt til 11.082 dimittender på Aarhus Universitet og 3.966 har responderet på undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 35,8 %. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført fra 27. oktober til 15. december 2021.
Undersøgelsesresultaterne kan, som det også var tilfældet i 2020, være påvirket af corona-restriktioner og periodevis nedlukning af samfundet.
Uddannelsers relevans for arbejdsmarkedet er et centralt tema på den uddannelsespolitiske dagsorden. Danmarks Studieundersøgelse, dimittendundersøgelsen indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse ovenstående tema:
Hovedresultater:
’Min uddannelse har rustet mig til mit nuværende eller seneste job’:
’Der er overensstemmelse mellem det, jeg har lært på min uddannelse og de kompetencer der efterspørges af min nuværende/seneste arbejdsgiver’
’Hvilke kompetencer, som du har tilegnet dig på din videregående uddannelse, anvender du i dit nuværende/seneste job?’
Respondenterne er blevet bedt om at prioritere deres valg af op til fem kompetencer ud fra en foruddefineret liste og på baggrund af spørgsmålet: ’Hvilke kompetencer, som du har tilegnet dig på din videregående uddannelse, anvender du i dit nuværende/seneste job?’ Den kompetence, som flest respondenter fra det enkelte fakultet har angivet som deres 1. prioritet i undersøgelsen, er følgende (og stort set uændret fra 2020):
Dimittenders overgang til arbejdsmarkedet er et løbende fokus i den uddannelsespolitiske dagsorden. Danmarks Studieundersøgelse til dimittender indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse ovenstående tema:
Hovedresultater:
’Hvordan fik du dit første job efter endt videreuddannelse?’
’Hvilke elementer, såvel i din uddannelse som i din fritid, vurderer du har været vigtigst for, at du er eller har været i job?’ (1. prioriteter)
’Jeg oplevede, at der på min uddannelsesinstitution var fokus på jobsøgning og jobmuligheder frem mod afslutningen af min uddannelse’ (ny 2021)
’Hvornår begyndte du at søge efter job?’ (ny 2021)
’Overgangen fra min uddannelse til arbejdsmarkedet var svær’ (ny 2021)
’Hvad var de vigtigste årsager til, at din overgang til arbejdsmarkedet var svær? Du kan vælge op til tre.’ (stilles kun til svar ’Helt enig’/’Enig’ i spørgsmål om overgangen var svær) (ny 2021)
Danmarks studieundersøgelse til dimittender har i 2021 sat fokus på dimittendernes eventuelle ønske om omvalg af uddannelse. Undersøgelsen indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse dette tema:
Hovedresultater:
’Hvis jeg havde mulighed for at vælge om, ville jeg vælge en anden uddannelse eller et andet uddannelsessted’
’Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg vælge’
’Hvilke årsager vurderer du selv, ligger mest til grund for, at du ville vælge anderledes?’
AU’s dimittendundersøgelse for 1-2 års dimittender baserer sig på data indsamlet af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet. Kandidat- og professionsbachelor dimittender samt dimittender fra uddannelsen i klinisk tandteknik indgår i 1-2 års undersøgelsen. Som en del af AU’s dimittendundersøgelse blev AU’s dimittender stillet en række ekstra spørgsmål.
Parallelt med denne undersøgelse har Epinion på vegne af Aarhus Universitet gennemført en undersøgelse for AU’s 5-6 års dimittender, men kun for kandidater.
I spørgeskemaerne blev der bl.a. spurgt til beskæftigelsessituation, overgang til arbejdsmarkedet samt dimittendernes vurdering af opnåede og efterspurgte kompetencer. Undersøgelsens resultater indgår bl.a. i universitetets kvalitetsarbejde.
Undersøgelsen for 1-2-års-dimittender gennemføres i en 2-årig kadence og er senest gennemført i efteråret 2020.
Spørgeskemaet til 1-2-års-dimittenderne er udsendt til 11.099 dimittender på Aarhus Universitet og 5.243 har responderet på undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 47%.
Spørgeskemaet til 5-6-års-dimittenderne er udsendt til 8.286 dimittender på Aarhus Universitet og 3.083 har responderet på undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 37%.
Undersøgelsesresultaterne kan i 2020 være påvirket af corona-restriktioner og periodevis nedlukning af samfundet. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført fra 20. oktober til 15. december 2020. I dette tidsrum var samfundet underlagt en række corona-restriktioner af betydning for arbejdsmarkedet.
Uddannelsers relevans for arbejdsmarkedet er et centralt tema på den uddannelsespolitiske dagsorden. Ministeriets dimittendundersøgelse indeholder derfor følgende spørgsmål til at belyse ovenstående tema:
Hovedresultater:
’Min uddannelse har rustet mig til mit nuværende eller seneste job’:
’Der er overensstemmelse mellem det, jeg har lært på min uddannelse og de kompetencer der efterspørges af min nuværende/seneste arbejdsgiver’
Respondenterne er blevet bedt om at prioritere deres valg af op til fem kompetencer ud fra en foruddefineret liste og på baggrund af spørgsmålet: ’Hvilke kompetencer, som du har tilegnet dig på din videregående uddannelse, anvender du i dit nuværende/seneste job?’ Den kompetence, som flest har angivet som deres 1. prioritet i 1-2-års-undersøgelsen, er følgende:
· AR (KA): Formidlingsevner tæt efterfulgt af Menneskelige kompetencer
· Aarhus BSS (KA): Analytiske kompetencer
· HE (KA): Anvendelse af teori og metode inden for mit fagområde
· Nat (KA): Tilegnelse af ny viden
· Tech (KA): Tilegnelse af ny viden
· PBA: Tekniske kompetencer
Der ændres lidt i rækkefølgen af kompetencer på flere af fakulteterne, når man sammenligner med kandidatdimittendernes svar i 5-6-års-undersøgelsen.
Dimittenders overgang til arbejdsmarkedet er løbende blevet drøftet hen over en længere årrække.
Ministeriets dimittendundersøgelse indeholder spørgsmål om, hvordan dimittenderne fik første job, og hvilke elementer dimittenderne vurderer har været vigtigst for at være i job. I 2020 er dimittenderne fra AU også blevet spurgt om, hvornår de blev aktivt jobsøgende, og i hvilken grad de havde overvejelser om job og karriere før, under og efter deres uddannelse.
Hovedresultater:
AU har gennem en længere årrække fulgt dimittendernes udvikling på arbejdsmarkedet, fordi det viser sig, at andre elementer fra uddannelsen får betydning over tid særligt for kandidatdimittender, end når dimittenderne træder ind på arbejdsmarkedet.
Derfor indeholder dimittendundersøgelserne spørgsmål om, hvilke elementer dimittenderne vurderer har været vigtigst for at være i job. Desuden er 5-6 års dimittenderne blevet spurgt, om de ville vælge den samme uddannelse igen, hvis de skulle vælge i dag.
Hovedresultater:
Aarhus Universitet har siden 2007 løbende gennemført en beskæftigelsesundersøgelse blandt de forskelle dimittendtyper for at tage pulsen på dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet og beskæftigelsessituation.
Her kan du finde overordnede resultater fra AU’s tidligere beskæftigelsesundersøgelse 2007-2017