Aarhus Universitets segl

Samarbejde med aftagere

Samarbejdet med omverden står helt centralt i AU’s strategi for 2025. Særligt ønsker universitetet at styrke samarbejde dels på tværs af faggrænserne, dels med det private erhvervsliv og offentlige institutioner samt omkring innovation. Herved kan universitetet øge værdien af sit bidrag til samfundet og samtidig være på forkant med fremtidens samfundsbehov.

Samarbejdet med aftagerne sikrer relevansen af uddannelserne og er en central del af kvalitetsarbejdet på AU. Universitetet ønsker at balancere dimittendprofilen efter behovet i den private og den offentlige sektor samt i samfundet generelt nu og i fremtiden. De studerende har mulighed for flere erhvervsrettede elementer i uddannelserne, og det er hensigten at give alle studerende mulighed for at samarbejde med relevante aftagere som en del af deres uddannelse. Det vil etablere en tilknytning til arbejdsmarkedet allerede i studie­tiden og bidrage til, at universitetets dimittender har høj beskæftigelse. 

Universitetsloven fastlægger rammerne for nedsættelse af aftagerpaneler. Aftagerpanelerne er forankret på fakultetsniveau efter rektors godkendelse af panelsammensætning. Fakulteterne sikrer dialog med aftagerpanelerne om de enkelte uddannelsers kvalitet og relevans for samfundet. Derudover inddrages aftagerpanelerne ved udvikling af nye og eksisterende uddannelser samt ved udvikling af nye undervisnings- og prøveformer.

Størstedelen af samarbejdet med aftagere og dimittender finder sted lokalt på fakulteterne med henblik på at sikre en tæt kobling mellem de faglige miljøer og relevante eksterne interessenter. Centralt styrker AU samarbejdet med omverden gennem samarbejdsaftaler med virksomheder, organisationer og kommuner. Indsatsen er koordineret af Erhverv & Innovation, som betjener Erhvervsudvalget.

Uddannelsesstrategisk sekretariat betjener AU’s tværgående styregruppe vedrørende det løbende samarbejde med gymnasiesektoren. Samarbejdet omfatter dels udvikling og tilpasning af målrettede efter- og videreuddannelsesaktiviteter til gymnasiesektoren samt drøftelse af sektorens udvikling og forventninger til dimittender fra AU.