En af Aarhus Universitets kerneopgaver er at uddanne dimittender til fremtidens arbejdsmarked, som det fremgår af Strategien 2025. For at skabe et godt samspil mellem studerende og arbejdsmarkedet har AU sat som delmål at skabe flere erhvervsrettede elementer i uddannelserne, da det skaber en bedre tilknytning for de studerende til arbejdsmarkedet allerede under studietiden og samtidig letter overgangen til arbejdsmarkedet for dimittenderne.
På AU er der derfor fokus på at give flere studerende mulighed for at inddrage et projektorienteret forløb eller praktik i sin uddannelse, hvor man bliver tilknyttet en virksomhed eller organisation. Det er en god måde for den studerende at få praktisk erfaring med både sit fag og arbejdsmarkedet allerede under studietiden. Praktikforløb er obligatorisk i professionsbacheloruddannelser, mens projektorienterede forløb er en mulighed i de fleste kandidatuddannelser. Begge dele giver et godt indblik i en konkret virksomhed, en branche og det at være på en arbejdsplads, samtidig med at man får styrket sit netværk og får nogle personlige erfaringer med sig, når man skal ud på arbejdsmarkedet.
Understøttelse af studerendes praktik og projektorienterede forløb er forankret på fakultets- og studienævnsniveau og sker efter lokale rammer og retningslinjer. Information og vejledning rettet mod studerende findes derfor på lokale studieportaler.
Med AU’s erhvervssatsning er der en samlet indgang for virksomheder og organisationer, der ønsker at samarbejde med studerende fra Aarhus Universitet – herunder opslag om praktik eller projektorienterede forløb. Her kan virksomheder og organisationer finde relevant information vedr. forskellige samarbejdsmuligheder samt lokale kontaktoplysninger. Desuden findes websitet AU job- og projektbank, som forbinder studerende med arbejdsgivere, der ønsker at samarbejde om relevante projekter.
Uddannelsesstrategisk sekretariat udarbejder årligt en emnerapport i Power BI om studerendes erhvervssamarbejder – herunder projektorienterede forløb – der understøtter kvalitetsarbejde og ledelsesinformation.