De overordende kvalitetsprocesser, årlig status og uddannelsesevaluering, skal ses i sammenhæng med kvalitetsmodellen på Aarhus Universitet.
Kvalitetssprocesserne gennemføres for alle uddannelser enten enkeltvis eller i sammenhæng med relaterede uddannelser.
Formålet med processerne er, at:
Delpolitikker:
Den årlige status er systematiseret efter de fire delpolitikker, som Aarhus Universitets kvalitetspolitik for uddannelsesområdet er opdelt i:
Aarhus Universitets kvalitetsmodel:
Kvalitetsarbejdet på Aarhus Universitet finder sted på tre procesniveauer, der gensidigt spiller sammen:
Løbende kvalitetsarbejde | Det løbende, daglige kvalitetsarbejde i samspillet mellem undervisere og studerende såvel som i uddannelses- og ledelsesfora. |
Uddannelseskvalitets-processer Helhedsblik | Et helhedsblik på de enkelte uddannelser i form af årlig status på kvalitetsarbejdet og uddannelsesevaluering. |
Opsamlende tværgående processer. Strategisk sigte | En tværgående proces, der forbinder det uddannelsesnære arbejde med fakultets–/universitetsniveauet og understøtter det strategiske sigte. |
Grundlaget for kvalitetsarbejdet på alle niveauer er et samspil mellem data, dialog og opfølgning. Formålet er at sikre, at vi handler på et oplyst grundlag og kan følge resultaterne af kvalitetsarbejdet over tid.
Kvalitetsarbejdet er baseret på det bedst mulige informationsgrundlag om uddannelserne.
Det gælder både kvantitative data som fx eksamensstatistik og kvalitative data som fx undervisningsevalueringer og censorrapporter.
Kvalitetsarbejdet finder sted i dialogbaserede og udviklingsorienterede processer, der involverer de relevante aktører. Dialogen beriger og nuancerer informationsgrundlaget, og det er gennem dialogen, at fremadrettede indsatser og handlinger kan tilpasses og målrettes de enkelte
uddannelser bedst muligt.
Kvalitetsarbejdet dokumenteres i referater, handleplaner og målsætninger, der danner grundlag for opfølgning gennem en klar rolle- og ansvarsfordeling.