Aarhus Universitets segl

75 ECTS kandidatuddannelser

Som følge af den politiske aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark (kandidatreformen) er det muligt at udbyde en kandidatuddannelse på 75 ECTS.  

Betingelserne i den politiske aftale: 

  • Kandidatuddannelser på 75 ECTS kan tilrettelægges som en heltidsuddannelse med to semestre på hver 30 ECTS og en afsluttende opgave på 15 ECTS, der skrives hen over sommeren 
  • Studerende på en kandidatuddannelse på 75 ECTS får en række nye efter- og videreuddannelsesmuligheder
  • Kandidatuddannelser på 75 ECTS indplaceres på samme niveau som kandidatuddannelser på 120 ECTS, dvs. niveau 7 i kvalifikationsrammen for videregående uddannelser. 
  • I den afsluttende opgave på 15 ECTS er der fortsat krav om forskningsbasering

75 ECTS kandidatuddannelser er således afrundede og gradbærende uddannelser med en normeret studietid på 12 måneder. 

Kvalitetsløft: 

Det er kandidatudvalgets anbefaling, at kvalitetsambitionerne for de nye kandidatuddannelser på 75 ECTS tager udgangspunkt i følgende: (Kandidatudvalgets afsluttende rapport: Fremtidens kandidatlandskab, s. 9, november 2024):

  • Øget kontakt mellem studerende og undervisere: For eksempel flere undervisningstimer, læringsformater såsom individuel feedback, tilrettelæggelse på mindre hold og lignende, kvalitetsun-derstøttende aktiviteter i forbindelse med eksaminer eller den afsluttende opgave eller aktiviteter i forbindelse med virksomhedssamarbejde og andre former for praksisinddragelse.
  • Stærke didaktiske kompetencer: For eksempel gennem opkvalificering af undervisere, udvikling af nye læringsformer samt planlægning af undervisning med fokus på inddragende og aktiverende tilrettelæggelsesformer.
  • Bedre trivsel og godt studiemiljø: For eksempel ekstra kvalitetsunderstøttende aktiviteter i studiestarten eller aktiviteter, der understøtter de fysiske, sociale og læringsmæssige rammer for studiemiljøet

I forbindelse med ansøgning om en ny kandidatuddannelse på 75 ECTS skal det beskrives, hvilket kvalitetssigte der arbejdes med, og hvordan dette afspejles i uddannelsen.