Aarhus Universitets segl

Deltagelse som prøveform


Ved deltagelse som prøveform udprøves den studerende i løbet af undervisningsperioden.

Deltagelse som prøveform indebærer, at den studerendes indsats skal understøtte læringsmålet for det enkelte fagelement:

  • aktivitetskrav (fx krav om gennemførelse af praktiske øvelser eller aflevering af et antal øvelsesopgaver) og/eller
  • kvalitetskrav (fx tilfredsstillende afholdelse af studenteroplæg eller at give peerfeedback).

Deltagelse som prøveform er beskrevet i eksamensbekendtgørelsen §9 og § 12, stk. 3.

Mulige prøveformer Censur og bedømmelse Digital understøttelse
  • Undervisningsdeltagelse (kvalitets- eller aktivitetskrav
  • Intern prøve
  • Bestået/ikke-bestået
  • Èn samlet bedømmelse
  • Brightspace til aktivitets- og kvalitetskrav
  • WISEflow til resultat

Jura

  • Deltagelse som prøveform kan kun bedømmes med bestået/ikke-bestået.
  • Hvis en studerende ikke består et fagelement, som bedømmes med deltagelse som prøveform, har vedkommende ret til at anmode om at aflægge eksamen i stedet for at få sin undervisningsdeltagelse bedømt på ny (altså at skulle følge undervisningen igen). Bruger man deltagelse som prøveform, skal kursusbeskrivelsen derfor også indeholde en alternativ prøveform. Det gælder dog ikke fagelementer, der omfatter praktiske øvelser, fx laboratorieøvelser, kliniske kurser, mv.
  • Det skal fremgå meget konkret af kursusbeskrivelsen, hvad der skal opfyldes, for at prøven kan bestås – af hensyn til gennemsigtighed for den studerende. Ved kvalitetskrav er det fx ikke nok at skrive, at beståelse sker ved tilfredsstillende afholdelse af oplæg eller tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Det skal her konkret beskrives, hvad der skal til, for at deltagelsen kan betragtes som tilfredsstillende.
  • Den studerende kan tilbydes særlige prøvevilkår til undervisningsdeltagelse.
  • Deltagelse som prøveform kan ikke kombineres med andre prøveformer.
  • Der kan ikke indsættes eksamensforudsætninger.
  • Den studerende kan klage over deltagelse som prøveform i eksamensklagesystemet.

Understøttelse og afvikling

  • Ved deltagelse som prøveform fastsætter kursusansvarlig de konkrete aktiviteter, der skal indgå i prøven samt eventuelle datoer/frister for disse. Den kursusansvarlige registrerer fremmøde, håndterer aflevering af skriftligt materiale, planlægger mundtlige oplæg mv.
  • Det anbefales, at kursusansvarlig håndterer aktiviteter forbundet med prøven i Brightspace. Her findes der fx moduler til at registrere fremmøde, funktioner til at håndtere aflevering samt til at opsamle peer-feedback aktiviteter.
  • Det er vigtigt, at eventuelle frister for deltagelse i aktiviteter fremgår tydeligt og lettilgængeligt for de studerende. Her er det oplagt at bruge kursets læringsrum i Brightspace til at formidle rammerne for prøven.
  • Ved denne prøveform anvendes den digitale eksamensløsning (WISEflow) kun til at registrere den endelige bedømmelse bestået/Ikke-bestået.

Eksempler til inspiration


Eksempel 1 – mundtligt oplæg og MCQ


Beskrivelse af prøveform, inkl. formalia 

Krav for at få undervisningsdeltagelsen godkendt: 

  • Deltagelse i minimum ét mundtligt oplæg i en gruppe af 2-4 studerende. Oplægget skal have en varighed at 5 min. pr. studerende. Emnet for oplægget uddeles af kursusansvarlig og ligger inden for kursets angivne emneområder.  Kursusansvarlig fastsætter en frist.
  • Min. 60% korrekte svar i en MCQ  

Reeksamen 

Reeksamen består af en bunden hjemmeopgave: 

  • Varighed: 48 timer 
  • Omfang: Maks. 12.000 anslag (tegn inkl. mellemrum). Maks. anslag er inklusive noter, men eksklusive indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilag og tabeller/figurer 

Du skal bestå kurset ved reeksamensformen, hvis ikke du har bestået ved undervisningsdeltagelse. Du kan ikke blive tilmeldt kurset igen. Reeksamen udbydes i reeksamensperioder samme semestre, som undervisningen udbydes. 


Eksempel 2 – E-poster


Beskrivelse af prøveform, inkl. formalia 

Krav for at få undervisningsdeltagelsen godkendt: 

  • Udarbejdelse af en E-poster i grupper af 2-4 studerende.  
  • En mundtlig præsentation af E-posteren på ca. 5 min. pr studerende, hvor gruppen med et kritisk reflekterende afsæt skal præsentere centrale elementer fra den udvalgte evaluerings teori, -metode eller -model.  
  • Præsentationen efterfølges af en akademisk battle med de øvrige studerende på holdet, hvor fokus er på akademisk argumentation. 

Kursusansvarlig fastsætter frist og afviklingstidspunkt.

Reeksamen 

Reeksamen består af en fri hjemmeopgave i form af en E-poster samt en mundtlig eksamen.  
 
Fri hjemmeopgave (E-poster) 
Kan laves individuelt eller i grupper af 2-4 studerende.  
Afleveringsfrist er fastsat i eksamensplanen.  

Mundtlig eksamen 
Den mundtlige eksamen er individuel.  
Varighed: 20 min. inkl. votering.

De første ca. 5 minutter skal den studerende med et kritisk reflekterende afsæt præsentere centrale elementer fra den udvalgte evaluerings teori, -metode eller -model. Præsentationen efterfølges af en diskussion og eksamination. 

Kurset skal bestås ved reeksamensformen, hvis ikke det er bestået ved undervisningsdeltagelse. Det er ikke muligt at blive tilmeldt kurset igen. Reeksamen udbydes i reeksamensperioder samme semestre, som undervisningen udbydes. 

Der gives en samlet bedømmelse på baggrund af en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige prøve.


 Eksempel 3 – Hjemmeopgave i gruppe


Beskrivelse af prøveform, inkl. formalia 

Krav for at få undervisningsdeltagelsen godkendt: 

  • I gruppe af 2-4 studerende udarbejde disposition til hjemmeopgave 
  • Gruppen præsenterer disposition for resten af holdet, der giver input og feedback 
  • Udarbejde hjemmeopgave i gruppen. Omfang maks 5 sider pr. studerende, svarende til 12.000 anslag (tegn inkl. Mellemrum) pr. studerende inklusive noter, men eksklusive indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilag og tabeller/figurer 

Kursusansvarlig fastsætter frist og afviklingstidspunkt.

Reeksamen 

Reeksamen består af en fri hjemmeopgave, individuel eller i grupper af 2-4 studerende.  

Omfang: Maks. 7 sider pr. studerende, svarende til 16.800 anslag (tegn inkl. mellemrum). Maks. anslag er inklusive noter, men eksklusive indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilag og tabeller/figurer 

Du skal bestå kurset ved reeksamensformen, hvis ikke du har bestået ved undervisningsdeltagelse. Du kan ikke blive tilmeldt kurset igen.  

Du kan tilmelde dig reeksamen i reeksamensperioder samme semestre, som undervisningen udbydes. 


Eksempel 4 – Laboratorieøvelser


Beskrivelse af prøveform, inkl. formalia 

Krav for at få undervisningsdeltagelsen godkendt: 

  • Deltagelse i kursets 4 laboratorieøvelser samt aflevering af tilhørende laboratorierapporter. Arbejdet kan foregå i grupper af 1-3 studerende 
  • Præsentation af laboratorierapport 1-3 i grupper af 1-3 studerende 
  • Individuel præsentation af laboratorierapport 4  
  • Bedømmelsen af kurset sker på baggrund af én samlet vurdering af de afleverede rapporter og præsentationer, hvor der vil blive lagt vægt på, om den studerende opfylder punkterne i kvalifikationsbeskrivelsen.

Kursusansvarlig fastsætter frist og afviklingstidspunkt.

Reeksamen Den studerende skal følge det næste ordinære kursusforløb. Der skal deltages i laboratorieøvelser, afleveres nye laboratorierapporter og laves nye præsentationer.