Eksamensforudsætninger (også kaldet indstillingsbetingelser eller forudsætningskrav) henviser til særlige objektive og målbare forhold, som den studerende skal have opfyldt før det første prøveforsøg.
Eksamensforudsætninger kan indsættes ved fageksamener og delprøver (eksamensbekendtgørelsen §7)
Eksamensforudsætninger kan være relevante, hvis rækkefølgen af aktiviteterne i hhv. eksamensforudsætninger og prøveform er vigtig fx i forhold til de studerendes sikkerhed, patienter, eksterne samarbejdspartnere eller praktiske forhold.
Man kan fx stille krav om, at de studerende skal have gennemført et kursus i laboratoriesikkerhed, før de deltager i en prøve med laboratorieforsøg. Eller at de skal have gennemført et patientkommunikationsforløb, inden de deltager i en stationseksamen, der omfatter patientkommunikation.
Hvis man beslutter at anvende eksamensforudsætninger, er det vigtigt, at man fastlægger deres omfang, form, indhold og dokumentation. Det er med til at sikre en transparent og administrerbar tilrettelæggelse til gavn for såvel studerende, undervisere samt studieadministration.
Eksamensbekendtgørelsen fastsætter, at prøver kan bedømmes som bestået/ikke-bestået eller efter 7-trinsskalaen (se forskellen på de enkelte karakterer i karakterskalabekendtgørelsen).
Prøver bedømt med bestået/ikke-bestået må maksimalt udgøre 1/3 af uddannelsens fagelementer opgjort i ECTS.
Derudover gælder følgende regler:
Eksamensbekendtgørelsen (§10) skelner mellem:
Minimum 1/3 af uddannelsens fagelementer opgjort i ECTS skal være bedømt med ekstern censur (§10 stk. 4).
Følgende rammer gælder:
Når man beslutter, om en prøve skal afvikles som ekstern eller intern prøve, skal man overveje følgende:
Bemærk: Begrebet ”intern censur” er overleveret fra en tidligere bekendtgørelse. Der er ikke noget krav i bekendtgørelsen om interne medbedømmere – det afgør universitetet selv.
Flere prøveformer (mundtlig prøve, skriftlig prøve, praktisk prøve) kan tilrettelægges både som individuel prøve eller gruppeeksamen.
Når man beslutter om en prøve skal afvikles som gruppeeksamen eller individuel prøve, skal man overveje følgende:
Gruppeprøven har den fordel, at der sker en fælles præsentation og drøftelse af projektet i sin helhed. For at sikre mulighed for den individuelle bedømmelse også ved en gruppeprøve er det som eksaminator vigtigt at overveje tilrettelæggelsen, så alle studerende får samme mulighed for at komme til orde.
De nærmere regler for en gruppeprøve skal fremgå af studieordningen, herunder gruppestørrelse, eksaminationstid og muligheden for at vælge individuel eksamination.
Hjemmeopgaver som gruppeprøve
Ved hjemmeopgaver udarbejdet i gruppe kan der kun gives en selvstændig karakter eller anden bedømmelse, hvis den enkelte studerendes bidrag kan konstateres. Det vil sige, at der skal ske en individuel bedømmelse af de studerendes præstationer og gives individuelle karakterer. Det kan man gøre ved enten at:
Mundtlige prøver i grupper
Der er flere modeller for mundtlige prøver i grupper:
Et alternativ til gruppeprøver som udprøvning af de studerendes samarbejdskompetencer er, at de studerende forbereder sig gruppevist forud for eksamen, mens selve eksaminationen sker individuelt. Det kræver, at samarbejdskompetencer fra det forudgående samarbejde i gruppen dokumenteres og inddrages i prøven.
Når prøveformen fastlægges til den ordinære prøve, er det nødvendigt også at fastlægge prøveformen til reeksamen.
Reeksamensformen kan være identisk med den ordinære prøve, og der kan også vælges en anden reeksamensform.
Vær særligt opmærksom på: