Alignment handler om at skabe sammenhæng mellem uddannelsens kompetenceprofil, fagelementernes formål, faglige mål, undervisningsaktiviteter og prøveform.
For at sikre alignment i en studieordning, skal der være en sammenhæng mellem nedenstående dele:
Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser
Overordnet kompetenceprofil
De faglige mål for fagelementerne
Undervisnings- og arbejdsformer
Prøveformer
Princippet om alignment er centralt for udviklingen af studieordninger både internationalt, nationalt og på AU.
Gennem alignment understøttes den studerendes kompetenceudvikling i forhold til de faglige mål og deltagelse i undervisningen.
Udover de didaktiske fordele ved alignment, er alignment et ufravigeligt juridisk krav som ses af følgende formuleringer fra bekendtgørelserne:
Der skal være sammenhæng mellem kvalifikationsrammen og uddannelsens kompetenceprofil:
|
Der skal være sammenhæng mellem undervisningsform og prøveform:
|
Der skal være sammenhæng mellem prøveform og fagets formål:
|
Der skal være sammenhæng mellem fagets faglige mål og prøveformen:
|