Med afsæt i det overordnede formål for kvalitetsprocesserne gennemføres årlig status for alle uddannelser på Aarhus Universitet hvert år, enten enkeltvis eller i grupper af relaterede uddannelser.
Den årlige status er struktureret af tre elementer:
Udgangspunktet for eftersynet af uddannelseskvalitet er kvantitative og kvalitative data. Der udarbejdes en datapakke i universitetets PowerBI for de(n) pågældende uddannelse(r) med status for de fælles indikatorer. Indikatorerne dækker følgende:
For hver indikator er fastsat grænseværdier for, hvornår indikatoren markeres som henholdsvis grøn, gul eller rød:
Indikatorerne suppleres af bemandingsplaner med angivelse af sammenhæng mellem undervisning og forskerens fagområde samt kort samlet vurdering af uddannelsens tilknytning til relevant fagligt miljø udarbejdet af institutleder eller tilsvarende. Derudover kan indikatorerne suppleres med yderligere nøgletal såvel som andre relevante data f.eks. studieordninger eller supplerende undersøgelser. For de erhvervs- og professionsbaserede samt udviklingsbaserede uddannelser suppleres også med oversigt over fagmiljøets videnaktiviteter. Endelig inddrages uddannelsens handleplan fra sidste status.
Involvering: Studieleder eller tilsvarende og Uddannelsesadministration
Status for uddannelsen/-erne drøftes på et statusmøde med afsæt i det samlede datagrundlag.
Statusmødet gennemføres med involvering af de relevante ledere, medarbejdere og studerende både før, under og efter mødet. Hermed sikres der forankring i såvel ledelse som studienævn, så der er sammenhæng med både det daglige kvalitetsarbejde og de ledelsesmæssige prioriteringer.
Med udgangspunkt i delpolitikkerne udvælges eventuelt konkrete temaer til drøftelse på statusmødet, ligesom der følges op på sidste års handleplan.
Alle fire delpolitikker skal berøres på mødet. Der skal desuden følges op på tidligere iværksatte udviklingsinitiativer, herunder forrige års status eller evaluering.
Kritiske indikatorer (”røde og gule flag ”) skal adresseres, og som minimum dokumenteres resultatet af drøftelsen af ”de røde flag”. Det er også vigtigt at bygge videre på de elementer, der er velfungerende, samt at adressere numerisk udvikling i indikatorer, selv om de ikke ”skifter farve”.
Involvering: Prodekan for uddannelse, Institutleder eller afdelingsleder, Studieleder eller tilsvarende, Studienævn eller tilsvarende, Uddannelsesadministration
På baggrund af data og dialog udarbejdes der en handleplan for relevante handlinger, der følger op på årlig status. Handleplaner skal rumme en tydelig angivelse af, hvad der ageres på, hvordan der ageres, af hvem og inden for hvilken tidsramme. Handleplanerne danner således grundlag for den uddannelsesnære opfølgning. Den, der har ansvar for et element i handleplanen, har samtidig ansvar for inddragelse af relevante aktører og organer med henblik på fælles forståelse og iværksættelse af aftalte handlinger og udviklingsinitiativer.
Dialogen på statusmødet fastholdes i et skriftligt produkt, der kan bruges i forbindelse med den efterfølgende opfølgning.
Fakulteterne følger op på uddannelsernes årlige status på tværs af fakultetets uddannelser og udarbejder en årlig uddannelsesrapport med tilhørende handleplan. Afslutningsvist udarbejdes der på basis af fakulteternes uddannelsesrapporter en årlig uddannelsesberetning med tilhørende handleplan på universitetsniveau.
Med udgangspunkt i universitetets fælles retningslinjer udmønter fakulteterne principperne og rammerne for årlig status lokalt i form af konkrete procedurebeskrivelser, der understøtter det fælles formål.
Involvering: Studienævn eller tilsvarende, Fakultetsledelse, Udvalget for Uddannelse, Universitetsledelsen og Bestyrelsen