På Health udvikler vi vores uddannelsers digitale kompetenceprofiler. Arbejdet er en del af AU’s strategiske satsning "Digitalt Kompetente Kandidater".
De digitale kompetenceprofiler beskriver de digitale kompetencer, vores dimittender skal have, når de færdige med deres uddannelse på Health.
Health's Digitale Kompetencemodel rammesætter arbejdet med uddannelsernes digitale kompetenceprofiler.
Når uddannelserne arbejder med kompetencemodellen, foregår det på tre niveauer:
Når uddannelserne arbejder med kompetencemodellen, foregår det på tre niveauer:
Fakultetsniveauet indeholder fem overordnede kompetenceelementer. Kompetenceelementerne er fælles for fakultetet og definerer de fem overordnede kompetencer, Health's dimittender skal besidde.
Uddannelsesniveauet giver for hvert af de fem kompetenceelementer eksempler på tematikker, der kan være relevante at bringe i spil i formuleringen af den digitale kompetenceprofil.
Tematikkerne er eksempler, der skal hjælpe uddannelserne til at identificere de områder, der er relevante for deres fagområde.
Kursusniveauet går et skridt dybere og giver eksempler på aktiviteter, indhold og læringsmål, som kan bringes i spil i tilrettelæggelsen af undervisning og i kursusbeskrivelser.
Health's Digitale Kompetencemodel blev første gang prøvet som pilot på Folkesundhedsvidenskab i foråret 2023.
Modellen blev herefter finpudset og dannede grundlag for, at alle studienævn i efteråret 2023, med involvering af relevante kursusansvarlige, udviklede deres egne digitale kompetenceprofiler.
Alle Health's uddannelser fik godkendt deres digitale kompetenceprofiler i 2024.
De digitale kompetenceprofiler bliver løbende indarbejdet i uddannelsernes overordnede kompetenceprofil i forbindelse med planlagte studieordningsrevisioner.
Enkelte uddannelser får dog tilføjet den digitale kompetenceprofil uden studieordningsrevision (i sept. 2025).