Aarhus Universitets segl

Målgruppeundersøgelse

Ansøgningstyper

Primært nye uddannelser og udbud, evt. sammenlægning, særskilte moduler og erhvervskandidatudbud

Bemærk at beskrivelsen primært tager udgangspunkt i ansøgning om nye uddannelser og udbud, men at metoden også kan anvendes til andre ansøgningstyper. Ansøgning om nye uddannelser og udbud har de mest omfangsrige dokumentationsbehov. Derfor skal metodens anvendelse ses i forhold til dokumentationskravene til de enkelte ansøgningstyper og tilhørende vejledninger. Der er listet eksempler fra forskellige ansøgningstyper i den udstrækning, at metoden er anvendt i konkrete AU ansøgninger.      

Formål

Undersøge rekrutteringsgrundlaget for uddannelsen.                                                                                           

Målgruppe

potentielle studerende           

Hvordan

1) ansøgnings-/optagelsesstatistik for beslægtede uddannelser (er der vækstpotentiale i form af flere ansøgere end pladser på beslægtede uddannelser)

2) survey blandt fx gymnasieelever eller bachelorstuderende (BA+KA) eller faggrupper der har brug for uddannelsen (master)                                                                                                         

Hvornår           

Parallelt med aftagerhøring.

Fordele

Dokumentation af behovet for uddannelsen ift. rekrutteringsgrundlag, kendskab til målgruppen og adgangsforudsætninger.

Ulemper

Survey kan være ressourcetungt ift. udbyttet.