Ansøgningstyper
Primært nye uddannelser og udbud, evt. sammenlægning, særskilte moduler og erhvervskandidatudbud
Bemærk at beskrivelsen primært tager udgangspunkt i ansøgning om nye uddannelser og udbud, men at metoden også kan anvendes til andre ansøgningstyper. Ansøgning om nye uddannelser og udbud har de mest omfangsrige dokumentationsbehov. Derfor skal metodens anvendelse ses i forhold til dokumentationskravene til de enkelte ansøgningstyper og tilhørende vejledninger. Der er listet eksempler fra forskellige ansøgningstyper i den udstrækning, at metoden er anvendt i konkrete AU ansøgninger.
Formål
Undersøge rekrutteringsgrundlaget for uddannelsen.
Målgruppe
potentielle studerende
Hvordan
1) ansøgnings-/optagelsesstatistik for beslægtede uddannelser (er der vækstpotentiale i form af flere ansøgere end pladser på beslægtede uddannelser)
2) survey blandt fx gymnasieelever eller bachelorstuderende (BA+KA) eller faggrupper der har brug for uddannelsen (master)
Hvornår
Parallelt med aftagerhøring.
Fordele
Dokumentation af behovet for uddannelsen ift. rekrutteringsgrundlag, kendskab til målgruppen og adgangsforudsætninger.
Ulemper
Survey kan være ressourcetungt ift. udbyttet.