Ansøgningstyper
Nye uddannelser og udbud, sammenlægning, særskilte moduler
Bemærk at beskrivelsen primært tager udgangspunkt i ansøgning om nye uddannelser og udbud, men at metoden også kan anvendes til andre ansøgningstyper. Ansøgning om nye uddannelser og udbud har de mest omfangsrige dokumentationsbehov. Derfor skal metodens anvendelse ses i forhold til dokumentationskravene til de enkelte ansøgningstyper og tilhørende vejledninger. Der er listet eksempler fra forskellige ansøgningstyper i den udstrækning, at metoden er anvendt i konkrete AU ansøgninger.
Formål
Sandsynliggøre at uddannelsen adskiller sig væsentligt fra eksisterende uddannelser, med mindre der er tale om et merbehov i samfundet/på arbejdsmarkedet til eksisterende uddannelser/udbud. I så fald kan merbehovet underbygges ud fra generelt lave ledighedstal for de beslægtede uddannelser. Dokumentere behovet for uddannelsen via lav ledighed for beslægtede uddannelser.
Identificere eventuelle konkurrerende interessenter (udbydere), der skal høres.
Målgruppe
Beslægtede uddannelse på egen og andre institutioner i DK.
Hvordan
1. Find beslægtede uddannelser fx via fagmiljøets kendskab og søgninger på www.ug.dk
2. Lav kort sammenligning ud fra følgende temaer:
-Ligheder og forskelle i overordnet uddannelsesprofil
-Ligheder og forskelle i didaktisk og pædagogisk opbygning
-Ligheder og forskelle i kursusudbud
-Ligheder og forskelle i jobfunktion efter afsluttet uddannelse
-seneste ledighedstal (el. tilsvarende beskæftigelsesstatistik).
Indled med kort beskrivelse af selve uddannelsen inden for disse temaer. Dernæst liste over beslægtede uddannelser. Herefter kort afsnit om hver uddannelse helt kort om de fire temaer, herunder ledighedstal.
Afsluttende konklusion.
Hvornår
Beslægtede uddannelser kan med fordel identificeres forud for aftagerhøring, hvor aftagere skal forholde sig til behovet ift. beslægtede uddannelser.