Ansøgningstyper
Alle typer
Bemærk at beskrivelsen primært tager udgangspunkt i ansøgning om nye uddannelser og udbud, men at metoden også kan anvendes til andre ansøgningstyper. Ansøgning om nye uddannelser og udbud har de mest omfangsrige dokumentationsbehov. Derfor skal metodens anvendelse ses i forhold til dokumentationskravene til de enkelte ansøgningstyper og tilhørende vejledninger. Der er listet eksempler fra forskellige ansøgningstyper i den udstrækning, at metoden er anvendt i konkrete AU ansøgninger.
Formål
Kvalitativ afdækning af behovet, input til udviklingsfasen, opbakning til projektet, eksterne begrundelser for at arbejde videre.
Målgruppe
Centrale aftagerrepræsentanter, der dækker bredden i erhvervssigtet for uddannelsen.
Hvordan
Telefonsamtaler/interviews, mail-henvendelser, møder, fokusgruppeinterviews (5-10 aftagere samtidig). Evt. flere henvendelsesformer.
Repræsentant fra fagmiljøet, der kender indholdet af uddannelsen, bør deltage.
Husk skriftlig opsamling fx i form af deltagergodkendte referater med heblik på citater til brug i ansøgningen.
Hvornår
Indledende i udviklingsfasen eller som opsamling på kvantitativ undersøgelse.
Fordele
Eksplorativ/undersøgende tilgang, der gennem dialogen giver adgang til mere dybdegående afdækning af behovene omkring uddannelsen, dynamik og fleksiben (ad hoc tilpasning), konkrete input til udvikslingsfasen, opbakning til projektet, citater til ansøgning.
Ulemper
Kan ikke sandsynliggøre det generelle behov alene.
Kan ikke anvendes til at estimere behovet i antal.
Tidskrævende hvis man skal i dialog med mange aktører