Til hvert kursus udbudt på Aarhus BSS knytter der en eller flere prøver, der har til formål at evaluere de studerendes niveau. De faglige læringsmål for bedømmelsen fremgår af kvalifikationsbeskrivelsen for det enkelte kursus.
Underviserne er ansvarlige for at udarbejde hensigtsmæssige eksamensformer og udprøvningsstrategier, der understøtter læringsmålene for det enkelte kursus, og der bliver på institutter og i studienævn kvalitetssikret, at der er en passende alignment mellem undervisning og eksamen. Herudover sikres det, at der er en passende variation i eksamensformerne.
Som underviser kan du få hjælp til valg af undervisnings- og eksamensformer hos Centre for Educational Development (CED).
Studielederne får efter hver eksamenstermin adgang til karakteroversigter og dumpeprocenter i Power BI, og de holder på denne måde øje med, om der er systematiske problemer med bestemte kurser eller eksamensformer, der skal drøftes i studienævn og med de relevante undervisere.
Dekanen udstikker retningslinjerne for tilrettelæggelse og udvikling af undervisningen og administrerer eventuelle strategiske midler.
Studienævnet har ansvaret for at kvalitetssikre og kvalitetsudvikle uddannelser og undervisning, godkende læringsmål for de enkelte kurser og udarbejde og revidere uddannelsens samlede læringsmål. Studienævnet godkender ligeledes undervisningsplanen.
Tilrettelæggelsen af uddannelsen og uddannelsens elementer sker i tæt samspil mellem de faglige miljøer, studienævn samt studie- og institutleder.
Institutlederen er ansvarlig for at sikre bemanding og forskningsdækning af instituttets uddannelser og er i dialog med studielederen vedrørende rekvirering af undervisning. Hvert fag har en fagansvarlig, og fagansvaret (og dermed kvalitetssikringen af faget) ligger altid hos en intern, videnskabelig medarbejder, der forsker i det pågældende fagområde.
På uddannelser der er delt mellem flere institutter, rådgiver programpanelet studienævnene og institutledelserne omkring udvikling af uddannelsen, kursuselementerne og bemanding af undervisningen.
Underviserne formulerer klare og realistiske læringsmål for et pågældende kursus i overensstemmelse med uddannelsens kompetenceprofil og formidler læringsmålene til de studerende. Gennem planlægning og implementering af hensigtsmæssige undervisningsformer og læringsaktiviteter understøttes de studerendes tilegnelse af de opstillede læringsmål. Underviserne indarbejder den nyeste viden på deres forskningsområde i undervisningen og er i dialog med kollegaer om deres undervisning.
Den studerende forventes at lægge en betydelig og ansvarsfuld arbejdsindsats i undervisningen og i sin uddannelse. De studerendes kommentarer og generelle feedback i undervisningen inddrages i udviklingen af undervisningen.
Den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen varetages af Aarhus BSS Studier, som offentliggør undervisningsplanen og skemaer for de enkelte uddannelser på de relevante platforme.
Centre for Educational Development yder forskningsbaseret rådgivning og sparring til de faglige miljøer, studienævn og ledelsen om undervisningsudvikling herunder didaktiske valg i undervisningsplanlægningen, alignment mellem undervisning og eksamen, progression i studieforløb og implementering af Educational IT.
Undervisningsevalueringer danner baggrund for evaluering og eventuel tilpasning af de enkelte kurser og uddannelsens helhed.
Det er alle i eksamensplanlægningen implicerede parters ansvar at bidrage til en hensigtsmæssig og effektiv planlægningsproces. Det overordnede mål med eksamensplanlægningen er at lægge fornuftige planer for de studerende, der ideelt set tilgodeser deres mulighed for at have fornuftige mellemperioder til forberedelse af de enkelte (ordinære) eksamener, samt sikre, at eksaminatorerne har rimelige arbejdsvilkår i forbindelse med eksamensafviklingen.
De generelle principper for eksamensplanlægningen indebærer:
Ansvar for kvalitetssikring af eksamensplan
Studentervenlige hensyn i forbindelse med eksamensplanlægning
Efter ønske fra aftagere om flere digitale kompetencer i uddannelsen, har studieleder på kandidatuddannelsen i revision afholdt møde med undervisere og strategisk projektleder på BSS for digitale kompetencer, hvilket har resulterede i to udkast til kursusbeskrivelser.
De to udkast er sendt til kommentering hos aftagerpanel og revisorbranchen.
På baggrund heraf er der udarbejdet en kursusbeskrivelse til et nyt fag i Data Management and Analysis.