Aarhus Universitets segl

Studievejledning

Vejledning og Studieinformation, Arts tilbyder alle bachelor- og kandidatstuderende studievejledning og aktiviteter, som understøtter de studerendes læring og det gode studieliv.

Formålet med aktiviteterne er at give de studerende oplevelsen af en meningsfuld sammenhæng inden for eget studie ved at give redskaber til at navigere og trives på universitetet.

Fokus på den enkelte

Trivsel og læring går hånd i hånd, og derfor ønsker Arts at understøtte den enkelte studerendes studieliv og hjælpe med at håndtere de udfordringer, der kan opstå i studielivet. Studievejledningen på Arts tilbyder individuel vejledning af både fagnære studenterstudievejledere og studie- og trivselsvejledere, som vejleder på tværs af Arts’ uddannelser. Samtalerne omhandler alt fra praktiske spørgsmål vedrørende studieprogram, regler og krav til spørgsmål af mere personlig karakter såsom studietvivl og motivation.

Aktiviteter med fokus på studiefællesskaber og studieinformation

At skabe en meningsfuld ​sammenhæng inden for eget studie forudsætter, at de studerende har kendskab til studiets krav, indhold og valg samt oplever at være en del af det faglige og sociale fællesskab. Studievejledningen står bag kollektive vejledningsaktiviteter med fokus på studieinformation, refleksion og valgkompetencer. Her kan følgende indsatser nævnes:

  • Semestermøder/årgangsmøder på Arts’ bachelor- og kandidatuddannelser med fokus på semesterets eksaminer, regler og opbygning samt vigtige deadlines. Disse møder afholdes af fagnære studenterstudievejledere; ofte i samarbejde med det faglige miljø.
  • Informationsmøder om valgmuligheder på uddannelsen, som bl.a. omhandler specialeprocessen, udlandsophold og profilsemesteret. Formålet er at klæde de studerende på til at træffe valg på uddannelsen ud fra kvalificeret viden og kendskab til muligheder og konsekvenser. Ved flere informationsmøder møder de studerende studievejledningen og studerende, som er længere på studiet og som kan dele deres erfaringer.
  • Kollektive arrangementer om studiegrupper og specialeprocessen. Den sociale og faglige integration har en central rolle i studielivet. Både fagnære studenterstudievejledere og studie- og trivselsvejledere afholder workshops med fokus på blandt andet studiegrupper og specialeprocessen. Disse workshops har til formål at understøtte denne integration ved at bidrage med faglig viden, facilitere peer-to-peer erfaringer og give redskaber til at håndtere læringsprocesserne i en studiegruppe og i en specialeperiode.
  • Online webinarer med fokus på bl.a. balance i studielivet, stress, eksamen, studiemotivation og studieteknikker. Studievejledningen formidler relevant viden om emnerne ved et fagligt oplæg, som giver de studerende redskaber og plads til refleksion.
  • Tilgængelig information om studiet er en del af studielivet og afgørende for at gennemføre studiet. Studievejledningen på Arts holder de studerende orienteret og opdateret om studiets vigtige frister, muligheder på Studieportalen samt kommunikerer nye regler og retningslinjer ud via AU’s læringsplatform Brightspace.

Gode historier

Studiegrupper:
Arts’ fagnære studenterstudievejledere afholder workshops for nyopstartede bachelorstuderende for at klæde dem på til at arbejde sammen i studiegrupper. Workshoppen fokuserer på værktøjer og metoder til god kommunikation, effektiv mødestruktur og konflikthåndtering.

Trivselswebinarer:
Under corona inviterede Arts alle studerende til to webinarer om hhv. Motivation fra hjemmearbejdspladsen og hvordan pres og stress under corona kan håndteres. Webinarerne var velbesøgte, og de studerende fandt en tryghed i ikke at føles sig alene.

Specialegrupper:
Under corona-nedlukningen tilbød studievejledningen specialestuderende at indgå i specialegrupper faciliteret online af en studie- og trivselsvejleder. Dette for at understøtte peer to peer erfaringer, sparring, spejling og ikke mindst ensomhed under specialeprocessen.