Aarhus Universitets segl

Pædagogisk kompetenceudvikling

Ambitionen om engagerende undervisning er omdrejningspunktet for universitetets ønske om at give et yderligere løft af undervisningskompetencer på AU til gavn for både de studerendes læring og universitetets strategiske mål om forskningsbaserede uddannelser i international topklasse. Det øgede fokus på pædagogisk kompetenceudvikling af underviserne gennemføres på en måde, der samtidig bidrager til medarbejdernes generelle karriereforløb og det kollegiale samarbejde om planlægning, varetagelse, udvikling og evaluering af undervisning og uddannelse. Herudover skal kompetenceudviklingen være knyttet til den ansattes aktuelle undervisningsopgaver, kunne give formaliserede kompetencer og bidrage til medarbejdernes motivation og arbejdsglæde.

Rekruttering 

Når Arts rekrutterer forskere i hovedstillinger (adjunktur, lektorat, professorat) afdækkes ansøgernes undervisningskompetencer altid for at sikre at også disse indfrier forventningerne til stillingstypen/stillingens videnskabelige niveau. 

Kompetenceudvikling

På Arts arbejder vi for løbende at understøtte udviklingen af undervisernes pædagogiske kompetencer. Dette gør vi i samarbejde med Centre for Educational Development (CED), der har til opgave at understøtte kvalitetsundervisning på Aarhus Universitet. CED udbyder en fast universitetsdidaktisk kursusportefølje for alle trin i underviserkarrieren, dvs. til både undervisere og ph.d.-studerende, samt eksterne lektorer og studenterundervisere (instruktorer). CED samarbejder endvidere med fagmiljøerne i forhold til deres løbende udvikling af såvel uddannelser som enkelte fag. 
Der er klart formulerede forventninger til undervisers løbende kompetenceudvikling fx forventer vi på Arts blandt andet at adjunkter tager universitetspædagogikum. Universitetspædagogikum er en forudsætning for at blive ansat i et lektorat. 

Det er overordnet institutleders ansvar at sikre kompetenceudvikling af underviserstaben. Realiseringen af ambitionen sker ved, at alle videnskabelige medarbejdere i hovedstillinger minimum ved MUS drøfter og aftaler med nærmeste leder, hvordan forsknings- og pædagogisk-didaktiske kompetencer bedst muligt vedligeholdes og udvikles i perioden frem mod næste samtale. Dertil kommer, at de studerendes kommentarer og generelle feedback i undervisningen inddrages i udviklingen af undervisningen og undervisernes pædagogiske udvikling.