Aarhus Universitets segl

Undervisningsevaluering

De studerendes evalueringer af undervisningen er et vigtigt redskab i udviklingen af både fag, læringsmiljø og undervisningsformer, samt på sigt bidrag til at udvikle uddannelsen. Formålet med undervisningsevalueringer er at kvalitetssikre og videreudvikle enkelte undervisnings- og vejledningsforløb med henblik på at understøtte de studerendes læringsudbytte.

Undervisningen kan indledes med en forventningsafstemning. De studerende gennemfører en digital slutevaluering, hvis udsagn drøftes med underviseren. På baggrund af drøftelsen skal der udarbejdes et opsummerende notat, der underskrives af en repræsentant blandt de studerende og af underviser.
En midtvejsevaluering er mulig og gennemføres i vid udstrækning. Den giver mulighed for at tilpasse undervisningen undervejs fx tilføje eller fokusere litteraturen og de tilhørende undervisningsaktiviteter.

Institutterne på Arts har fastlagt udfoldede retningslinjer for instituttets evalueringspolitik, der alle følger de fælles retningslinjer for undervisningsevaluering på Arts. Institutternes retningslinjer kan læses i højre side af denne side og kan findes på studienævnenes hjemmesider.

At evaluere og udvikle undervisningen er et fælles ansvar:

  • De studerende er ansvarlige for at deltage i undervisningen og tilhørende evalueringsaktiviteter.
  • Afdelingsleder er ansvarlig for, at der bliver gennemført evaluering og har ansvar for eventuelle opfølgninger på baggrund af instituttets evalueringspolitik. Institutpolitikker skal overholde fakultetets rammebestemmelser. 
  • Studienævn er ansvarlig for at formulere principper for undervisningsevaluering og drøfte den samlede tilbagemelding fra afdelingslederne. 
  • Studieleder er ansvarlig for at skrive en sammenfatning af de enkelte rapporter og for at der sker opfølgning på undervisningsevalueringer.  

Værktøjer

Undervisningsevaluering i kvalitetssystemet

Vurdering af undervisningens læringsudbytte er indikator 4 i kvalitetssystemet. De studerende skal tilkendegive deres vurdering en skala fra 1 til 5, hvor svarkategorien "Meget stort udbytte" repræsenterer værdien 5 og svarkategorien "Intet udbytte" repræsenterer værdien 1. Indikatoren viser gennemsnittet af de studerendes svar på udsagnet: "Jeg vurderer det samlede udbytte af undervisningsforløbet som..."