På Arts har vi fokus på, at studerende skal opleve sammenhæng mellem de forskellige læringsaktiviteter i faget og den eksamen, som undervisningen fører frem til. Desuden sikrer faste principper for tilrettelæggelsen af eksamen på tværs af Arts’ uddannelser, at studerende ved hvad de skal og hvornår.
Fagmiljøernes valg af prøveformer i studieordningerne relaterer sig til undervisningens form og indhold, samt mulighed for udprøvning af de faglige mål.
Censorerne har til opgave at sikre, at de studerende ved den enkelte prøve bedømmes ud fra anerkendte og tilgængelige kriterier, regler og procedurer. Censorkorpset har endvidere til opgave at sikre, at kriterierne anvendes konsistent på nationalt niveau på tværs af uddannelser, og at pege på udviklingsmuligheder i forhold til at højne uddannelsernes kvalitet.
Samarbejdet med censorformandskabet består bl.a. i en løbende dialog om udvikling af prøver og eksamener på uddannelsen, herunder drøftelse af censorformandsskabets årsberetning, der udarbejdes på baggrund af studieårets eksamensafvikling. Årsberetninger behandles i uddannelsesnævnene. Det er studielederes ansvar at bringe eventuelle udfordringer ved en prøveform eller et fag til behandling i uddannelsesnævn og studienævn.
Studienævnet inddrager censorformandskabet i en høring i forbindelse med væsentlige ændringer i en studieordning eller i forbindelse med udvikling af nye uddannelser.
Censorportalen er et ressourcerum med relevant information og vejledninger til censorer og understøtter det løbende samarbejde mellem censorkorpsene og Arts.
I kvalitetsystemet monitoreres de studerendes eksamensaktiviteter på ECTS-niveau på uddannelserne. Indikator 2 viser de aktive (indskrevne), ordinære studerendes samlede gennemsnitlige optjening af ECTS pr. semester beregnet på de studerendes ECTS-optjening fra studiestart frem til opgørelsestidspunktet.
Studerende med merit og orlov indgår i opgørelsen. Studerende, der netop er begyndt på uddannelsen (og derfor kun har 0 semestre), indgår ikke.