Planlægning og tilrettelæggelse af undervisning

Studerende på Arts vil opleve, at der på mange forskellige planer arbejdes med at sikre sammenhæng i uddannelserne, både i det enkelte fag mellem læringsaktiviteter og eksamen og på tværs af fag i forhold til bl.a. den samlede arbejdsbelastning for studerende.

Studerende vil i undervisningen møde aktive forskere som undervisere. Bemandingen af fagene er afdelingsledernes ansvar, da det helt fagnære blik på sammenhænge mellem fag og forskningsområder findes her. Underviserne tilrettelægger undervisningen som fuldtidsstudier. Afdelingslederen sikrer, bl.a. i dialog med uddannelsesnævnet, at arbejdsbelastningen på de enkelte fag koordineres, så arbejdsmængden er passende og undervisningsformerne varierede. Dette evalueres i Danmarks Studieundersøgelse og kan evalueres i undervisningsevalueringerne.

De praktiske rammer omkring undervisningen

• Fastsættelse af antal konfrontationstimer: Fakultet har fastsat at studerende på bacheloruddannelser skal tilbydes 168 konfrontationstimer pr. semester og studerende på kandidatuddannelser skal tilbydes 112 timer pr. semester.
  • Undervisningsperiode: Al undervisning på Arts afvikles i hovedreglen inden eksamensperioden begynder. Det betyder, at studerende har ro til at fokusere på undervisningen og ikke fx sideløbende skal læse op til en mundtlig eksamen.
  • Offentliggørelse af skemaer: Når studerende starter på et nyt semester på Arts, har de i god tid kunnet forberede sig på, hvordan det næste halve år er planlagt.
    Skemaerne for undervisningen bliver offentliggjort ca. 4 måneder før semesterstart, og det giver den enkelte studerende mulighed for at se sit eget personlige skema og indrette sig på, hvordan fagene er struktureret og hvornår undervisningen foregår.
  • Skemaet for det enkelte fag: Den studerendes skema understøtter en god sammenhæng i både det enkelte fag og i det samlede semester. Administrationen skemalægger efter aftale med afdelingsleder forskellige læringsaktiviteter i den rækkefølge, der på den enkelte uddannelse er vurderet til at være mest hensigtsmæssig for de studerendes læring. Vurderingen kan være baseret på feedback gennem undervisningsevalueringer og fagmiljøets erfaringer. Et eksempel på dette kan være at forelæsninger lægges tidligt på dagen og instruktorundervisningen senere eller det kan prioriteres at der skal være en eller flere dage mellem to forelæsninger i samme fag.
  • Det sammenhængende skema: På tværs af fagene tages der hensyn til, at undervisningen fordeles jævnt i løbet af en uge og at studerende ikke både har undervisning fra tidligt om morgenen og til sent om eftermiddagen. Skemaerne planlægges i en samlet proces for alle uddannelser på Arts for at sikre, at studerende, der i forbindelse med tilvalg og valgfag på tværs af uddannelser, også har en jævn, samlet arbejdsbelastning.

Udvikling af undervisning og undervisningsformer foregår løbende i lærerkollegier og uddannelsesnævn under inddragelse af undervisningsevalueringer og på basis af aktuel forskning.

Gode historier

Student centered Learning på medievidenskab

På kandidatuddannelsen i medievidenskab har underviserne, i forbindelse med udviklingen af en ny studieordning, arbejdet med principperne for Student Centered Learning (SCL).  I tilrettelæggelsen af  undervisningen er de studerendes faglige interesser tænkt ind som et styrende princip i forløbet. Indenfor dette pædagogisk paradigme skifter de studerendes rolle fra at være passive modtagere, til at blive aktive medundervisere.

Eksempelvis arbejder de studerende i faget Forskningsdesign og metode med casestudier i projektgrupper. Underviserne varetager rollen som facilitator og vejledere. Fagets ramme er meget åben, og de studerende skal selv vælge hvad, de vil arbejde med, og hvordan de vil undersøge det fænomen, som de har valgt at fokusere på. De studerende kommer selv i høj grad på banen og dette fordrer stor åbenhed og fleksibilitet hos underviserne.

Forud for de første gennemløb af undervisningen på den nye studieordning har fagmiljøet investeret timer i at udtænke de mulige undervisningsformater, afstemme forventninger imellem underviserne og koordineringen på tværs for at sikre det mest optimale udbytte og de bedst mulige rammer for de studerendes læring.

Værktøjer

Monitorering af planlagte timer i kvalitetssystemet

På Arts har vi besluttet at bachelorstuderende skal tilbydes 168 konfrontationstimer pr. semester og kandidatstuderende skal tilbydes 112 timer pr. semester. Indikator 3 (planlagte timer) viser, hvor mange konfrontationstimer (undervisnings- og vejledningstimer) AU planlægger at tilbyde de studerende i gennemsnit pr. 30 ECTS, altså antal timer/30 ECTS, som svarer til pr. semester.
Antal ECTS er renset for kurser med speciale, bachelorprojekt, obligatorisk udenlandsophold samt projektorienteret forløb.

Studieintensitet i kvalitetssystemet

Universitetsuddannelser skal tilrettelægges som fuldtidsuddannelser og dette ansvar påhviler afdelingsledere og studieledere at sikre. De studerendes vurdering af deres tidsforbrug fremgår af indikator 7 (studieintensitet). Indikatoren viser gennemsnittet af de studerendes svar på spørgsmålet: "Hvor mange timer bruger du på undervisning, selvstudium og
praktik på en typisk uge i dette semester?".