Aarhus Universitets segl

Procesplan

Fælles offentliggørelse af studieordninger på AU

På AU offentliggøres studieordninger d. 1. december året før ikræfttrædelse. Forud går en godkendelsesproces, som er bekendtgørelsesfastsat, og denne godkendelsesproces er rammesættende for processen forud for offentliggørelse. Hertil kommer, at den forudgående proces er tilpasset med andre sideløbende processer, hvor oplysningerne fra studieordningsarbejdet er påkrævet. 

De tidsmæssige angivelser i løbet af processen er vejledende, og der kan være fakultetsspecifikke afvigelser til disse. 

Procestrin

Rolle

Beskrivelse

Vejledende tidsplan

Opstart og curriculumudvikling

Start: Henvendelse om ny studieordning modtaget

En henvendelse kan komme fra mange steder. Det mest almindelige er en proces med udgangspunkt i ønsker om faglige ændringer, men der kan også komme ønsker eller krav om ændringer andre steder fra, fx ændringer til bekendtgørelser eller ændringer grundet i økonomiske

hensyn.

Løbende frem til marts

Visitér henvendelse

Fakultets-administrationen

Administrationen modtager henvendelsen og sikrer at igangsættelsen af en proces godkendes af de relevante ledelseslag (institutledelse, dekanat mv.).

Den løbende legalitetskontrol (overordnede rammer og retning), vurdering af administrerbarhed og politiske overvejelser igangsættes ved visitationen af henvendelsen.

Arbejdet fastholdes løbende i udviklingen.

”Igangsæt” udarbejdelse af

forslag til ny studieordning

Studienævn

Studienævn er ansvarlig for at arbejdet med udkastet sættes i

gang.

Udarbejd udkast til studieordning

Faglig indholdsansvarlig Fakultetsadministrationen

Udkast til ny studieordning bliver udarbejdet. Fakultetsadministrationen vil være tovholder på opgaven og er med til at sikre, at alle dele af en studieordning udarbejdes.

Der er løbende inddragelse af interne parter, i forhold til at sikre, at studieordningen er både økonomisk bæredygtig og er administrativ håndterbar. Dette sker løbende i denne del processen.

Behandl udkast til studieordning

Studienævn

Studienævn er ansvarlig for, at udkastet bliver behandlet.

Høringer og afsluttende justeringer

Send udkast i høring

Fakultetsadministrationen

Udkastet sendes i høring til eksterne, som kan være

censorkorps, aftagere fagkonsulenter, andre universiteter el.

Marts til juni

Modtag høringsresultat

Fakultetsadministrationen

Behandl høringsresultat

Studienævn

Studienævnet er ansvarligt for, at høringsresultatet bliver

behandlet.

Færdiggør udkast til ny studieordning

Faglig indholdsansvarlig Fakultetsadministrationen

Det er faglig indholdsansvarlig evt. sammen med andre fra fagmiljøet og i samarbejde med fakultetsadministrationen, der arbejder videre med studieordningen på baggrund af

kommentarer fra høringerne.

Godkendelse af studieordning

Godkend studieordning

Studienævn

Dekan

Udkast til ny studieordning godkendes og indstilles af

studienævnet og derefter til godkendelse af dekanen.

Juni til oktober

Oprettelse af studieordning

Opret/ændre studieordning i

system

Fakultetsadministrationen

Den nye studieordning oprettes i systemerne.

Oktober til november

Opret/rediger og publicér

optagelsessider

Fakultetsadministrationen

Faglig indholdsansvarlig

Indholdet af optagelsessiderne (studieguiden) opdateres i

forhold til evt. ændret fagligt indhold i den nye studieordning

Publicering af studieordning

Slut: Studieordning er godkendt

og publiceret

Studieordning er godkendt og publiceret

1. december

Årshjul for den overordnede studieordningsproces