Formålet med vores arbejde på Health inden for dette område er at kunne levere uddannelser med rod i dyb, forskningsbaseret faglighed, og baseret på den nyeste viden inden for området.
På Health arbejder vi med at levere forskningsbaserede uddannelse med udgangspunkt i tre overskrifter:
Læs mere i Notat om forskningsbaseret uddannelse og uddannelsernes videngrundlag på Health, AU
Det er aktive forskere, der er ansat på universitetet, der leverer det meste af vores undervisning til de studerende. Det er den måde, vi sikrer, at vores uddannelser bliver forankret i forskningsmiljøerne.
Hvert institut har en formel organisering af uddannelses- og undervisningsopgaven. Den rummer en klar ansvarsfordeling, der understøtter forskningsbaseringen. Du kan se institutternes rolle og ansvarsfordeling på siden "Kvalitetsorganisationen".
Når vi ansætter videnskabeligt personale og deltidsundervisere, har vi et fælles sæt kriterier, som vi tager udgangspunkt i. Vi har også klart formulererede retningslinjer for, hvem der må undervise og eksaminere på Health. Begge dele er med til sikre det forsknings- og vidensbaserede fundament for vores uddannelser.
Forskningsbaseret undervisning indebærer, at de studerende får undervisning i:
de nyeste forskningsresultater
fagenes teori og videnskabelige metoder.
For at de studerende opnår færdigheder og selvstændig kompetence på rette niveau, skal der gennem uddannelserne være en rigdom af aktiviteter, der giver de studerende mulighed for at deltage i og selvstændigt arbejde med forskellige dele af den videnskabelige proces.
Professionsbachelorerne giver vi mulighed for at arbejde selvstændigt med forskellige dele af udviklingsorienteret arbejde. I de kommende år arbejder vi på at styrke forskningsintegrationen.
I de kommende år vil vi også arbejde med at udvikle uddannelserne, så de studerende opnår stærke digitale kompetencer. Det sker først ved en forberedende indsats på tværs af fakultetet og efterfølgende en indsats centreret omkring udvikling af uddannelsernes kernecurriculum.
Retningslinjerne skal:
Health institutter har jævnligt henvendt sig med ønske om at få udvidet den kreds, som kan undervise og eksaminere, og i december 2013 blev retningslinjerne revideret første gag. Senest har Health Uddannelsesforum revideret retningslinjen i marts 2021.
Vi vurderer vidensgrundlaget på vores uddannelser på de årlige statusmøder for Healths uddannelser og i de 5-årlige uddannelsesevalueringer.
Vurderingen af vidensgrundlaget tager udgangspunkt i følgende:
Bemandingsplanerne dokumenterer forskningsdækningen/videngrundlaget på uddannelserne og er institutlederens ansvar. Det er institutleders ansvar at udarbejde en bemandingsplan for de uddannelser som udbydes af instituttet.
På AU er det besluttet at andelen af undervisningstimer, hvor der er en VIP til stede, er en indikator for forskningsdækningen af undervisningen. Hvordan indikatoren mere præcist er defineret og opgjort samt grænseværdierne for hhv. tilfredsstillende kvalitet (grøn), kvalitet der kræver opmærksomhed og drøftelse af mulige tiltag (gul) og kvalitet der er kritisk og hvor der skal iværksættes konkrete tiltag (rød), fremgår af datapakkerne i Power BI.
Ifm. de 5-årige uddannelsesevalueringer udarbejder Institutleder en redegørelse, der har til formål at sikre en systematisk opfølgning på forskningsbaseringen af uddannelsen. Redegørelsen indeholder en status på forskningsbaseringen, en refleksion over sammenhængen mellem forskningsmiljøerne og uddannelseselementerne samt en fremadrettet strategi for forskningsdækningen af uddannelsen. Læs mere på siden "Kvalitetsprocesserne".