Aarhus BSS har som mål at skabe et attraktivt studiemiljø, der medvirker til at tiltrække og fastholde danske og internationale studerende. Et godt studiemiljø indebærer faglig og social integration, engagement, trivsel og derigennem understøttelse af læring.
Derfor gennemføres Danmarks Studieundersøgelse, som har til formål at kortlægge de studerendes trivsel og oplevelse af studiemiljøet. De faglige miljøer inddrages i dette arbejde, da resultaterne altid behandles i studienævnene. Herfra er dialogen mellem studie- og institutledere et væsentligt instrument i opfølgning og eventuelle udviklingsinitiativer.
Prodekan for uddannelse udarbejder opfølgningsprocedurer og diskuterer fakultetets resultater i fakultetsledelsen og Aarhus BSS Uddannelsesforum. Vejledning og Studieinformation og andre relevante aktører bidrager også til arbejdet med at fremme både den faglige og den sociale trivsel blandt de studerende.
Kort sagt arbejder Aarhus BSS ud fra ideen om, at social og faglig trivsel hænger sammen. God trivsel giver god læring, og god læring giver god trivsel!
Det er Aarhus BSS’ mål at tilvejebringe undervisningsmiljøer, som fremmer faglighed, social trivsel og mulighed for fordybelse. Dette sker ved, at undervisningslokalerne lever op til deres funktion, og at der er mulighed for at benytte stille læsesale og arbejde i grupperum. Herudover skal der være tid og plads til at bruge vores lokaler til sociale aktiviteter.
For at sikre sammenhæng imellem undervisning/faglighed og indsatser fra studievejledning, studenterforeninger ol., samarbejder faglige miljøer og administrationen tæt om de forskellige indsatser.
På Aarhus BSS er der et stort og mangfoldigt foreningsliv med mange frivillige studenterforeninger. Foreningerne består af alt fra fagudvalg og foredragsforeninger til fredagsbarer, festforeninger og revyer.
For at skabe ensartede og gennemskuelige rammer arbejder Aarhus BSS med en code of conduct, som gælder for alle studerende. Aarhus BSS’ code of conduct beskriver grundlæggende værdier og forventninger til de studerendes adfærd, når de færdes på universitetets arealer eller optræder som repræsentanter for Aarhus Universitet.
På Aarhus BSS er der plads til alle. Chikane, mobning, vold og diskrimination tolereres ikke, og der er derfor fastlagt en proces for hvordan man håndterer krænkende opførsel.
Hvis en studerende oplever, at de har været udsat for chikane, mobning, vold eller diskrimination i deres hverdag på Aarhus BSS, og uanset om det er fra medstuderende eller ansatte, opfordres de til at kontakte en af Studie- og trivselsvejlederne, som kan hjælpe med håndtering af situationen.