Den universitetspædagogiske indsats ved Aarhus BSS er forankret i fakultetets Universitetspædagogiske Styregruppe med henblik på sikre, at indsatsen er fokuseret, prioriteret og i overensstemmelse med fakultetets strategi samt institutternes behov.
Bekendtgørelsen om stillingsstruktur understreger det ledelsesmæssige ansvar for at sikre vedligeholdelse og udvikling af undervisernes pædagogisk-didaktiske kompetencer, hvorfor institutterne har det overordnede ansvar for at have en plan herfor.
Underviserne kan udvikle deres pædagogiske kompetencer, f.eks. ved at deltage i kurser udbudt af Centre for Educational Development (CED), hvor de blandt andet også kan få rådgivning og sparring om udvikling af undervisningen.
Herudover er der på Aarhus BSS to obligatoriske CED-kurser, nemlig:
De studerendes kommentarer og generelle feedback i undervisningen inddrages i udviklingen af undervisningen og undervisernes pædagogiske udvikling.
Aarhus BSS foretog i efteråret 2021 en erfarings- og praksisopsamling vedr. online undervisning under COVID-19-nedlukningerne mhp. fortsat at udvikle engagerende undervisning og læring på fakultetet. Rapporten er drøftet og videndelt bredt på fakultetet, og konklusioner og cases fra rapporten har endvidere indgået i pædagogisk-didaktisk kursusudvikling.