Aarhus Universitets segl

Projektorienteret forløb

Projektorienteret forløb bygger bro til arbejdslivet

Som en del af et uddannelsesforløb på Arts, kan studerende på 3. semester af kandidatuddannelsen komme i projektorienteret forløb (tidligere praktik). Et projektorienteret forløb er et læringsforløb, der giver de studerende mulighed for at arbejde professionelt i en joblignende situation samt at anvende de teorier og metoder i praksis, som de har arbejdet med i løbet af studiet.

Det projektorienterede forløb er et gensidigt samarbejde, der skaber værdi og udbytte for både studerende og virksomhed/organisation. De studerende vil indgå i virksomheden eller organisationens dagligdag og bidrage til arbejdsprocesser og -opgaveløsning. De studerende får dermed afprøvet deres kompetencer i praksis, hvilket er med til at skabe en sammenhæng mellem uddannelse og det kommende arbejdsliv. Det projektorienteret forløb skal også hjælpe de studerende til at få øje på og sætte ord på faglige og personlige kompetencer, så de efterfølgende har en indsigt i, hvad de som studerende på en uddannelse på Arts kan bidrage med i et job.

Studievejledningen på Arts hjælper de kandidatstuderende godt i gang med at planlægge deres projektorienterede forløb. Dette sker dels ved, at de nye kandidatstuderende får et overblik over muligheder på deres kandidatuddannelse ved kandidatstudiestarten i september, og dels ved et online informationsmøde i løbet af oktober, hvor de får et mere indgående kendskab til de valg, de skal tage undervejs i deres uddannelse. Derudover afholder studievejledningen et lokalt informationsmøde om projektorienteret forløb på de kandidatstuderendes andet semester. Her får de information om regler og rammer for projektorienteret forløb og mulighed for at stille spørgsmål til processen. Til mødet deltager uddannelsens faglige vejleder, som kan give en lokal indsigt i processer og muligheder, og en studerende, der har været i projektorienteret forløb, som kan dele sine erfaringer og oplevelse med projektorienteret forløb.

Inden de studerende påbegynder deres projektorienterede forløb, skal de studerende udfylde og indsende en projektaftale i samarbejde med deres projektværter i virksomheden/organisationen og deres faglige vejleder på AU. Aftalen indeholder de specifikke målsætninger og rammer for forløbet samt en foreløbig vejledningsplan. Det betyder, at aftalen rummer en forventningsafstemning mellem de studerende og projektstedet ift. aktiviteter og vilkår under forløbet hos projektværten. Det er de studerendes ansvar, at aftalen bliver udfyldt og underskrevet af alle parter. De faglige vejledere godkender med deres underskrifter, at forløbet er fagligt relevant, og at det kan tilrettelægges inden for uddannelsens normerede studietid.
De studerende får i forløbet løbende faglig vejledning og sparring af deres vejledere på AU - både ift. forløbet i virksomheden/organisationen og eksamen.

Det projektorienterede forløb slutevalueres skriftligt af den studerende og af projektværten. Evalueringerne har fokus på rammerne for og relevansen af forløbet og behandles i uddannelsesnævn og studienævn.