Aarhus Universitets segl

Studieintro

En vedkommende studievelkomst er afgørende for nye studerendes trivsel, fastholdelse og studieprogression. De studerende skal tidligt i studiestarten opnå viden om deres uddannelse og det sociale liv, der knytter sig til den. Formålet er at skabe et fundament for et positivt engagement i uddannelsen.

På Arts’ bacheloruddannelser tilbydes nye studerende derfor at deltage i en studievelkomst á typisk 4-5 dages varighed før undervisningsstart. Studievelkomsten arrangeres af ældre studerende, en cheftutor samt menige tutorer, i tæt samarbejde med afdelingslederen og de studiestartskoordinatorer i Vejledning og studieinformation, der er ansat til at understøtte arbejdet med studievelkomsten.

En inkluderende studievelkomst

Studievelkomsten på Arts skal have plads til diversitet i alle sine former, køn og baggrunde, og tutorerne bærer stort ansvar for at fremme tolerance blandt de studerende og inkludere alle i studievelkomstens aktiviteter. Derfor uddanner studiestartskoordinatorer på Arts både cheftutorer og menige tutorer i, hvordan de kan udfylde deres rolle på en god måde. Det indebærer bl.a., at tutorerne skal implementere Arts’ alkoholpolitik for studievelkomsten, at de handler i overensstemmelse med AU’s anti-chikane-politik, at de ved, hvordan de agerer hensigtsmæssigt i konfliktsituationer, og at de tilrettelægger velkomstprogrammer, der tilgodeser forskellige typer af studerendes behov.

Velkomstprogrammer med fokus på både faglige og sociale fællesskaber

Tutorerne tilrettelægger studievelkomsten i overensstemmelse med de retningslinjer, der er fastsat på Arts. Det betyder, at velkomstprogrammerne både indeholder aktiviteter med det formål at understøtte det sociale fællesskab mellem de nye studerende, samt aktiviteter der giver dem en indsigt i uddannelsens faglighed og indhold samt akademisk praksis. Herunder også forståelse for, hvordan de selv bidrager og deltager aktivt i deres nye faglige fællesskab.

Som en del af at skabe en god overgang til universitetet for alle nye studerende indeholder studievelkomsten også information om IT-systemer, studievejledning, specialpædagogisk støtte, karrierevejledning, AU Library og andre understøttende funktioner, som nye studerende har brug for kendskab til for at kunne trives og udvikle sig som universitetsstuderende.

Arts ønsker et studiemiljø med plads til mangfoldighed, så alle studerende kan finde et fællesskab, der passer til dem. Tutorerne eller studenterforeningerne selv introducerer derfor til de mange muligheder, der er for fællesskaber og et rigt studieliv på Arts, ligesom de nye studerende kan fordybe sig i muligheder på studieportalens sider om studenterforeninger på Arts.