På Arts fokuserer vi på at skabe en fælles ramme, der understøtter kvalitet og fælles praksis i arbejdet med at introducere nye studerendes velkomst og akademiske dannelsesproces. At blive studerende på Arts er en dannelsesproces. På Arts bestræber vi os på at understøtte processen hele vejen.
Udvikling af studiekompetencer er et fælles ansvar, som både studerende og underviser tager aktivt del i. Arts arbejder derfor med indsatser for introduktion til studieliv og førsteårsdidaktik, der har til formål at understøtte at den enkeltes overgang fra ungdomsuddannelser til universitetet bliver så god og tydelig som muligt.
Som studerende skal man selv arbejde med stoffet, men man har brug for at blive støttet i, hvordan der arbejdes med stoffet. Man kan eksempelvis have brug for at blive guidet i læsning af fagligt komplekse tekster.
En stor del af studerendes studiearbejde er selvstændigt arbejde, hvor man læser, skriver, reflekterer, løser opgaver – enten individuelt eller i grupper. Det kræver studiekompetencer både at arbejde med kompliceret fagligt stof, at samarbejde i studiegrupper og at styre længerevarende selvstændige skriveprocesser.
Arts arbejder løbende med udvikling og implementering af onboardingressourcen Study@AU, dels i samarbejde med det universitetspædagogiske center (CED) og arbejder ligeledes på det tværfakultære projekt ”Studiefaglige refleksionsrum”, som udvikler og afprøver et nyt fagnært format for udvikling af de studerendes lærings- og studiekompetencer.
Se øvrige eksempler på programmer og indsatser til understøttelse af overgangen fra elev til studerende, i materialesamlingen - links i højre side.