Aarhus Universitets segl

Projektorienteret forløb

På Natural Sciences uddanner vi studerende i de grundlæggende naturvidenskabelige discipliner, og giver de studerende mulighed for, at arbejde med aktuelle samfundsrelevante problemstillinger og løsninger. Gennem deres uddannelse, har de studerende mulighed for, at afprøve viden og kompetencer, der er tillært på studiet, bl.a. via projektorienterede forløb, bachelorprojekter og specialer (herunder erhvervsspecialer). I disse projekter får den studerende kendskab til arbejdsmarkedet uden for universitetet, og kan på den måde påbegynde karriereovervejelser under studiet. 

Projekter kan både etableres på initiativ fra den studerende eller via AU’s job- og projektbank, hvor virksomheder kan promovere projekter som de ønsker, at etablere med studerende. 

I ethvert ECTS-belagt projekt bliver den studerende tilknyttet en vejleder fra universitetet, der samtidig fungerer som eksaminator. Der skal desuden tilknyttes en projektvejleder ved den virksomhed/institution, hvor projektet skal udføres. 

Kontrakt for projekt:

  • Den studerende, vejlederen og virksomheden udfærdiger sammen en kontrakt for projektet, der bl.a. indeholder information om formål, emne afgrænsning, vejlednings- og projektplan, ressourcemæssige forpligtelser og deadlines.
  • Kontrakten oprettes via Kontraktgeneratoren og underskrives af den studerende, virksomheden og vejlederen, hvorefter den godkendes af den uddannelsesansvarlige inden projektet påbegyndes. 

Evaluering af projekter:

  • Projekter evalueres skriftligt med et evalueringsskema, der har visse ligheder med det evalueringsskema, der benyttes ved evaluering af fakultetets øvrige ordinære kursusaktiviteter. Dog indeholder evalueringsskemaet også nogle særlige spørgsmål, som skal afdække de særlige forhold, der gør sig gældende for projekter.

Data fra projekter:

  • Data fra projektevaluering sendes til institutledelse, uddannelsesansvarlige og studieleder. Det er uddannelsesansvarlige, der primært skal forholde sig til data og drøfte det med institutlederen, hvis der er anledning til det. Det samme gælder hvis studieleder har bemærkninger.   
  • Data udsendes ikke på vejlederniveau af hensyn til at sikre anonymitet. Hvis der findes anledning til det på institutterne kan der arbejdes med kulturen omkring projektvejledning på ledelsesniveau.   

Gode historier

Samarbejde med studerende

Erhvervslivet jubler over studerendes engagement: Samarbejde er god ide

Læs mere på https://nat.au.dk/samarbejde/eksempler-paa-samarbejde/erhvervsliv-roser-samarbejde-med-studerende/