Aarhus Universitets segl

Uddannelsesevaluering

Formål

Et vigtigt element i kvalitetsarbejdet på fakultetet er de årlige statusmøder og de femårige uddannelsesevalueringer. 

Hvor de årlige statusmøder primært har fokus på den årlige udvikling i kvalitetsindikatorerne samt opfølgning på konkrete initiativer og handleplaner, så giver en uddannelsesevaluering i højere grad mulighed for at anlægge et helhedsperspektiv og et samfundsperspektiv på uddannelsen gennem inddragelse af eksterne eksperter.    

Formålet med at invitere eksterne aktører til at deltage i uddannelsesevalueringen er at udfordre ledere, medarbejdere og studerende i deres tænkning omkring uddannelsen, herunder at få nogle anbefalinger til, hvad uddannelsen fremadrettet bør arbejde videre med. Det kan f.eks. være anbefalinger til, hvordan uddannelsens relevans for arbejdsmarkedet styrkes, og om der er fagområder, der bør styrkes for at fremtidssikre uddannelsen.  

Proces

Processen omkring en uddannelsesevaluering er bygget op omkring Data - Dialog - Opfølgning.

Sammen med Prodekan for Uddannelse og studieleder peger uddannelsesansvarlige i samarbejde med uddannelsesudvalget på hvilke områder af uddannelsen, der kan have behov for udvikling. Vurderingen tager udgangspunkt dels i deltagernes egen viden om og erfaringer med uddannelsen og dels i datamaterialet (datapakke med kvalitetsindikatorer og andet supplerende relevant data).

Til evalueringsmødet forbereder uddannelsesansvarlige en selvevalueringsrapport, der er udgangspunkt for dialogen på mødet. På evalueringsmødet kommer de eksterne eksperter og de øvrige mødedeltagere med anbefalinger til handlingsaktiviteter.

På et opfølgende møde aftales de konkrete handlinger, der skal igangsættes for at sikre og udvikle kvaliteten af uddannelsen.

I turnusplanen kan du se, hvornår fakultetets uddannelser gennemgår uddannelsesevaluering. 

I Model for uddannelsesevalueringer kan du læse mere om rocessen før, under og efter evalueringsmødet.

Udpegning af eksterne eksperter

Ved uddannelsesevalueringen indgår som minimum to eksterne eksperter, hvoraf den ene skal være internationalt anerkendt forsker og den anden aftagerrepræsentant.  

En ekstern ekspert kan komme fra forskellige kontekster og bidrage til uddannelsesevalueringen med forskellige (primære) perspektiver på kvalitetsarbejdet. Det gælder eksempelvis: aftagere, eksperter inden for det uddannelsesfaglige område, udviklings- og evalueringsmedarbejdere inden for uddannelses- og forskningssektoren, medarbejdere med ekspertise inden for organisationsudvikling og organisatorisk læring. 

Forslag til eksterne eksperter fremsendes af studieleder til Prodekan for Uddannelse. Forslagene skal kort skriftligt begrundes. Det skal således for den faglige ekspert anføres, hvilke forsknings- og uddannelsesmæssige kvalifikationer, der lægges til grund for, at vedkommendes faglige ekspertise er på højeste internationale niveau. For aftagerrepræsentanten beskrives det, hvilke kvalifikationer, der sandsynliggør, at vedkommende kan bringe samfundsvinklen ind i uddannelsesevalueringen. Endvidere markeres det i indstillingen, at de foreslåede eksperter tilsammen kan dække alle fire delpolitikker. 

Prodekan for Uddannelse foretager det endelige valg af eksperter og sørger for, at der foretages supplerende udpegninger, hvis der er mangler i dækningen af alle delpolitikker. 

Mødedeltagelse

Til evalueringsmødet mødes de centrale aktører omkring uddannelsen med minimum to eksterne eksperter 

  • Prodekan for uddannelse (mødeleder) 

  • Institutleder  

  • Studieleder  

  • Uddannelsesansvarlig 

  • Studerende og undervisere i uddannelsesudvalget 

  • Uddannelseschef 

  • Kvalitetsmedarbejder (ref.) 

  • Faglig ekstern ekspert 

  • Aftagerekspert 

  • Intern ekspert 

Rollen som ekstern ekspert

Forud for evalueringsmødet får du tilsendt en selvevalueringsrapport, som du gerne må orientere dig i, med henblik på at byde ind med emner til drøftelse. Fremsend gerne de emner/udfordringer du ønsker belyst forud for selve evalueringsmødet.  

På et formøde får du mulighed for at møde studerende og undervisere, med det formål at få et indblik i, hvordan det er at undervise og studere på uddannelsen.  

På selve evalueringsmødet har du som ekstern ekspert til opgave at se kritisk på uddannelsen og udfordre ledere og medarbejdere ved inddragelse af din faglig viden og erfaring. På evalueringsmødet forventes det, at du kommer med anbefalinger til, hvad uddannelsen bør sætte fokus på/arbejde videre med.  

Efter evalueringsmødet får du tilsendt en skriftlig opsamling til kommentering. 

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til fakultetets kvalitetsprocesser, eller har du brug for flere informationer om oplysningerne på denne side, er du velkommen til at kontakte Lea Nissen.

Værktøjer

Kom i PowerBI

I denne vejledning kan du se hvordan du kommer i PowerBI for at se kvalitetsindikatorerne.

Se kvalitetsindikatorerne

I denne vejledning er der en gennemgang af hvorda du finder frem til kvalitetsindikatorerne i Datapakken i PowerBI.

Indstil eksperter

Instituttet indstiller forslag til ekspert til prodekan for uddannelse, som kontakter og udvælger eksperter. Forslag indstilles i skabelonen.

Guide til institutlederredegørelse

Institutleder udarbejder en institutlederredegørelse der indeholder de ledelsesmæssige refleksioner og dispostitioner i relation til forskningsbaseringen af uddannelserne. Der er udarbejdet en guide til, hvordan institutlederredegørelsen kan skrives.

Skabelon til referat

Som afslutning på uddannelsesevalueringen, udarbejdes en handleplan for uddannelsen. Handleplanen noteres i skabelonen (word).