Aarhus Universitets segl

Undervisning og faglig vejledning

Formål

Det er centralt mål på Health at kunne levere undervisning og faglig vejledning, der støtter de studerende i deres læringsprocesser gennem hele deres uddannelse.

Sådan arbejder vi med undervisning og faglig vejledning på Health 

Vores værdigrundlag

På Health har vi i Værdigrundlag og Pædagogiske Principper for Uddannelserne på Health beskrevet en fælles, værdibaseret retning for vores undervisning og det udviklingsarbejde, der foregår på uddannelserne.

I den beskriver vi bl.a. hvordan vi gerne vil skabe læringsrum, der understøtter de studerendes læringsprocesser:

”Centralt for god læring er et godt studiemiljø. Som underviser på Healths uddannelser arbejder vi derfor fortsat med at udvikle et læringsrum, der giver plads til at stille spørgsmål, udvise tvivl og håndtere fejl. Læringsrummet skal være trygt og inkluderende og give vores studerende mulighed for både personlig og faglig udvikling. Hermed får de redskaber og rum til at bidrage aktivt til egen og andres læreprocesser. Et vigtigt element heri er dialog og feedback”

Vision og strategisk grundlag for Healths uddannelser

Vores tilgang til læring kommer også til udtryk i Vision og Strategisk Grundlag for Healths uddannelser. Dokumentet har bl.a. som målsætning at fremme studenteraktiverende undervisningsformater og styrke studerendes evne til at reflektere over og identificere egne læringsbehov.

Da vi senest reviderede vores studieordninger på Health i 2020-2022 tog vi netop afsæt i den tilgang til læring.

Flere studenteraktiverende formater

På Health har vi sat gang i en udvikling, hvor de studenteraktiverende formater vinder større og større indpas. Det danner grundlag for at kunne levere faglig vejledning eller feedback til de studerende i løbet af undervisningen.

Arbejdet med at udvikle og implementere feedback-aktiviteter arbejder vi også med i et mere langsigtet spor. Vi adresserer det bl.a. i kvalitetssikring af uddannelserne og i forbindelse med større udviklingsinitiativer. På den måde understøtter Health de studerende i at kunne arbejde refleksivt med deres og andres læring.


Sådan har studerende og undervisere indflydelse på den løbende kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af undervisningen på Health

Vi undersøger løbende, i hvilken grad de studerende oplever at få vejledning og feedback på deres faglige præstationer. 

Det sker bl.a. i forbindelse med kursusevalueringerne, der behandles i studienævnene, og der er fokus på evalueringsresultaterne på de årlige statusmøder og i uddannelsesevalueringen. Studerende og undervisere kan derfor gennem deres repræsentanter i studienævnene påvirke drøftelserne og udviklingen af de enkelte kurser. Du kan læse om undervisningsevaluering på siden "Fagligt stærke og sammenhængende uddannelser". 

På mange af Healths uddannelser, er der studerende, som udfylder en rolle som kursus- eller semesterrepræsentant. Semesterrepræsentanterne indgår i en løbende dialog med kursusansvarlige om undervisningen og i opfølgning på kursusevalueringen. Det er oplagt, at vores semesterrepræsentanter også deltager i den afsluttende kursusevaluering. Der kan de sammen med den kursuansvarlige kommentere på evalueringsresultatet, der danner grundlag for studienævnets behandling af evalueringen.