Aarhus Universitets segl

Undervisningsmiljøvurdering

Data

Grundlaget for vurderingen af undervisningsmiljøet er en kortlægning af det psykologiske, fysiske og æstetiske miljø på Aarhus Universitet. Kortlægningen er baseret på et udvalg af resultater fra den seneste nationale studenterundersøgelse: Den Danske Studenterundersøgelse.

De udvalgte resultater dækker følgende temaer og overskrifter:

Psykologisk miljø:

  • Trivsel og oplevet trivsel
  • Socialt miljø og kontakt med medstuderende
  • Fagligt miljø og samspil med undervisere
  • Præstation
  • Mobning, chikane og diskrimination

Fysisk miljø:

  • Indeklima
  • Sundt indeklima og toiletforhold
  • Plads og indretning
  • Sikkerhed

Æstetisk miljø

Der er oprettet en særlig Power BI-visning af de udvalgte resultater til brug i vurderingen af undervisningsmiljøet.

Dialog

På baggrund af kortlægningen kan landets universiteter og professionshøjskoler drøfte og identificere områder, hvor der er behov for særlige indsatser for at udvikle og sikre et godt undervisningsmiljø for de studerende.

Det er de enkelte fakulteter, der på lokalt niveau fastlægger processen for, hvordan de kortlagte data indgår i den løbende kvalitetssikring, samtidig med at der lægges vægt på at inddrage nøgleinteressenter og sikre studenterinddragelse i drøftelserne. Det er også afgørende, at både ledelse og studienævn inddrages for at sikre sammenhæng med den daglige kvalitetssikring og ledelsesmæssige prioriteringer.

Alle temaer behandles i forbindelse med kvalitetssikringen, og i forlængelse heraf skal behovet for handling vurderes.

Opfølgning
Der udarbejdes en handlingsplan for vurderingen af undervisningsmiljøet på både uddannelsesniveau og fakultetsniveau, hvorefter AU’s Uddannelsesudvalg beslutter, om der er behov for en handlingsplan for vurderingen af undervisningsmiljøet på universitetsniveau.

Handlingsplaner på uddannelsesniveau følges op på de årlige statusmøder for uddannelserne, og ansvaret for at sikre ressourcer og implementering placeres. Handlingsplanerne følges op mindst én gang årligt.

På baggrund af handlingsplanerne på uddannelsesniveau udarbejder fakultetsledelsen en handlingsplan for initiativer på fakultetsniveau. Handlingsplanen indgår i fakultetets årlige uddannelsesrapport.

Uddannelsesrapporterne med handlingsplaner på fakultetsniveau drøftes i Uddannelsesudvalget. På dette grundlag udarbejder Uddannelsesudvalget en uddannelsesrapport med en samlet status på uddannelseskvaliteten, som kan indeholde en handlingsplan for vurdering af undervisningsmiljøet på universitetsniveau.

Vurderingen af undervisningsmiljøet gøres tilgængelig for studerende og andre interesserede.