Aarhus Universitets segl

Pædagogisk kompetenceudvikling

Sådan er vores processer og indsatser på området

Rekruttering

Når vi rekrutterer forskere i hovedstillinger (adjunktur, lektorat, professorat) vurderer vi altid ansøgernes undervisningskompetencer. Det gør vi med afsæt i et standardiseret spørgeskema og individuelle undervisningsportfolioer. 

På flere af Healths Institutter skal ansøgerne løse en undervisnings- eller formidlingsopgave i forbindelse med ansættelsessamtaler.

Kompetenceudvikling

Det er institutleders ansvar at sikre kompetenceudvikling af underviserstaben. Vi forventer blandt andet at adjunkter tager universitetspædagogikum. Universitetspædagogikum eller lign. er en forudsætning for at blive ansat i et lektorat. 

Kompetenceudvikling af Healths deltidsansatte undervisere (DVIP) sker lidt forskelligt fra institut til institut:

  • Kliniske lektorer på Institut for Klinisk Medicin skal i løbet af deres første ansættelsesår gennemføre et kursus i universitetspædagogik.
  • På Institut for Odontologi og Oral Sundhed er der tilrettelagt introduktionsprogrammer for kliniske lærere, og der er praksis for at sætte didaktiske emner af relevans for den kliniske undervisning på dagsordenen ved halvårlige temadage.

På Health er viceinstitutledere for uddannelse centrale aktører, når det gælder understøttelse af underviseres pædagogiske og didaktiske udvikling. Viceinstitutlederne er medlem af Healths Uddannelsesforum, og i det forum drøfter og beslutter vi blandt andet hvilke tiltag vi skal have for at understøtter undervisernes pædagogiske og didaktiske kompetenceudvikling. Viceinstitutleder er også en del af institutledelsen og kan dermed understøtte institutlederen i sin opgave med at sikre relevant kompetenceudvikling af den enkelte og på organisationsniveau. 

Healths Viceinstitutledere for Uddannelse og Studieledere deltager i ledelseskurser – bl.a. dem som udbydes af Danske Universiteter.

Center for Educational Development (CED) er repræsenteret i Healths Uddannelsesforum. Centeret udbyder bla. kompetenceudvikling for universitets undervisere. Med en repræsentant i Uddannelsesforum opnår vi en tæt koordinering mellem det aktuelle behov for kompetenceudvikling og så typer og kapacitet i CEDs aktiviteter. 

Kursusudvikling og nye studieordninger

Vi lægger særlig vægt på at opgradere undervisernes kompetence til at bruge studenteraktiverende undervisningsformer i kurserne.

Når vi udvikler nye studieordninger på Health, holder vi workshops med forskellige temaer. Det kan være temaer som ’feedback’ og ’design af kurser som fremmer studenteraktiverende undervisningsformer’.

På Health har vi gennem en årrække prioriteret midler til at styrke brugen af digitale værktøjer (educational IT) i undervisningen.

Fag-fællesskab omkring undervisningen

De fleste institutter på Health har organiseret deres undervisning i teams med en kursusansvarlig som faglig koordinator. Med denne organisering understøttes et fagligt fællesskab omkring undervisningsopgaven og dermed også potentialet for en robust pædagogisk, didaktisk faglighed i den daglige opgaveløsning i forbindelse med undervisningsopgaven.