Når vi rekrutterer forskere i hovedstillinger (adjunktur, lektorat, professorat) vurderer vi altid ansøgernes undervisningskompetencer. Det gør vi med afsæt i et standardiseret spørgeskema og individuelle undervisningsportfolioer.
På flere af Healths Institutter skal ansøgerne løse en undervisnings- eller formidlingsopgave i forbindelse med ansættelsessamtaler.
Det er institutleders ansvar at sikre kompetenceudvikling af underviserstaben. Vi forventer blandt andet at adjunkter tager universitetspædagogikum. Universitetspædagogikum eller lign. er en forudsætning for at blive ansat i et lektorat.
Kompetenceudvikling af Healths deltidsansatte undervisere (DVIP) sker lidt forskelligt fra institut til institut:
På Health er viceinstitutledere for uddannelse centrale aktører, når det gælder understøttelse af underviseres pædagogiske og didaktiske udvikling. Viceinstitutlederne er medlem af Healths Uddannelsesforum, og i det forum drøfter og beslutter vi blandt andet hvilke tiltag vi skal have for at understøtter undervisernes pædagogiske og didaktiske kompetenceudvikling. Viceinstitutleder er også en del af institutledelsen og kan dermed understøtte institutlederen i sin opgave med at sikre relevant kompetenceudvikling af den enkelte og på organisationsniveau.
Healths Viceinstitutledere for Uddannelse og Studieledere deltager i ledelseskurser – bl.a. dem som udbydes af Danske Universiteter.
Center for Educational Development (CED) er repræsenteret i Healths Uddannelsesforum. Centeret udbyder bla. kompetenceudvikling for universitets undervisere. Med en repræsentant i Uddannelsesforum opnår vi en tæt koordinering mellem det aktuelle behov for kompetenceudvikling og så typer og kapacitet i CEDs aktiviteter.
Vi lægger særlig vægt på at opgradere undervisernes kompetence til at bruge studenteraktiverende undervisningsformer i kurserne.
Når vi udvikler nye studieordninger på Health, holder vi workshops med forskellige temaer. Det kan være temaer som ’feedback’ og ’design af kurser som fremmer studenteraktiverende undervisningsformer’.
På Health har vi gennem en årrække prioriteret midler til at styrke brugen af digitale værktøjer (educational IT) i undervisningen.
De fleste institutter på Health har organiseret deres undervisning i teams med en kursusansvarlig som faglig koordinator. Med denne organisering understøttes et fagligt fællesskab omkring undervisningsopgaven og dermed også potentialet for en robust pædagogisk, didaktisk faglighed i den daglige opgaveløsning i forbindelse med undervisningsopgaven.