En god studiestart bygger bro fra ungdomsuddannelserne, samtidig med at den begejstrer og løfter de studerende fagligt lige fra begyndelsen. Derfor vil universitetet se hele det første år i et studiestartsperspektiv, hvilket vil styrke overgangen for de nye studerende. Universitetet ønsker at øge de studerendes faglige integration, da den er afgørende for fastholdelse af de studerende og for et godt studiemiljø. Universitetet vil derfor styrke det gode fysiske, sociale og læringsmæssige studiemiljø gennem hele uddannelsen og vil bringe de studerende tættere på forskningen. Samtidig vil universitetet sikre et anerkendende og inkluderende lærings- og studiemiljø, der imødekommer diversitet blandt de studerende, for at opnå en bedre fastholdelse, trivsel og udnyttelse af talentmassen.
Studerende skal opleve at begynde på deres studier i inspirerende, trygge og inkluderende rammer, der fremmer både faglig og social integration. Studieintroduktionen skal give dem forståelse for deres uddannelse, motivation til at indgå i studiefællesskaber, kendskab til understøttende funktioner og afklaring af krav til studieindsats. Dette sker i bl.a. samspil mellem undervisere, medstuderende og studievejledere. Konkrete eksempler på indsatser er Study@AU, der inden studiestart giver information om det nye liv som studerende, mentorordninger for førsteårsstuderende, hvor nye studerende får støtte af ældre studerende, samt ved etableringen af læsegrupper.
En god studiestart begynder allerede i studievalget. Et godt match mellem ansøger og uddannelse bygger på et bevidst studievalg, der er oplyst, kvalificeret og reflekteret. Ansøgere, der har gode faglige forudsætninger og motivation for at fordybe sig og engagere sig i deres uddannelse og studieliv, er attraktive for universitetet. Konkrete eksempler er Studiepraktik, hvor potentielle ansøgere kan være i praktik på en uddannelse i tre dage, og webinformation med relevant indhold for målgruppen.
Disse mål gælder både for nationale og internationale studerende. De internationale studerende skal desuden sikres kendskab til de sproglige, kulturelle og pædagogiske forudsætninger for undervisningen ved Aarhus Universitet. Konkret eksempel på udmøntning er, at alle internationale FD studerende på AU modtager en række ekstra-curriculære tilbud med fokus på dansksprogstilegnelse og opbygning af sociale relationer allerede inden studiestart.
Studieintroen tilrettelægges af fagmiljøer, tutorer, vejledere og studiestartskoordinatorer i fælleskab med bl.a. studenterforeninger.