På Technical Sciences findes to former for undervisningsforløb, hvor studerende har mulighed for ophold i en virksomhed i Danmark eller i udlandet:
På diplomingeniøruddannelserne indgår et obligatorisk praktikforløb af et semesters varighed
På civilingeniør- og kandidatuddannelser er projektorienterede forløb en mulighed, som studerende kan vælge til. Varighed og ECTS-omfang varierer og fremgår af uddannelsens studieordning.
Det er også muligt at lave bachelorprojekter og specialer i samarbejde med virksomheder.
Praktik og projektforløb giver både værdi for den studerende og virksomheden. Den studerende får mulighed for at anvende viden i praksis, og det kan bidrage til en afklaring af egen faglig profil og forventningsafstemning i forhold til arbejdslivet. Samtidigt kan forløbet give erfaringer, der hjælper med at åbne for fremtidige jobmuligheder og skabe netværk.
For virksomhederne er samarbejdet en måde at bidrage til at opkvalificere fremtidens arbejdskraft inden for eget faglige felt, og de studerende er en værdifuld kilde til nye idéer, færdigheder og nyeste viden.
For både at sikre relevansen af praktikken og det projektorienterede forløb for den studerendes uddannelse og sikre gode rammer for samarbejdet er følgende roller og procedurer defineret:
Den studerende får tilknyttet en vejleder fra universitetet, der samtidig fungerer som eksaminator. Der skal desuden tilknyttes en projektvejleder ved den virksomhed/institution, hvor projektet udføres.
Den studerende, vejlederen og virksomheden udfærdiger sammen en kontrakt for projektet, der bl.a. indeholder information om formål, emneafgrænsning, vejlednings- og projektplan, ressourcemæssige forpligtelser og deadlines. Kontrakten skal underskrives af den studerende, virksomheden og vejlederen, og den uddannelsesansvarlige godkender kontrakten inden projektets opstart.
Ved projektforløbets afslutning udarbejder den studerende en akademisk opgave, som bedømmes ved en prøve. Kravene til opgaven fremgår af studieordningen.
Efter projektet bliver det skriftligt evalueret gennem et særligt evalueringsskema, der har ligheder med den gængse kursusevaluering, men er suppleret med særlige projektrelaterede spørgsmål.
Data fra projektevalueringer sendes til institutledelse, uddannelsesansvarlige og studieleder (ikke til vejledere af hensyn til anonymitet). Det er den uddannelsesansvarlige opgave at forholde sig til data og tage initiativ til relevante drøftelser med institutledelsen. Det samme gælder, hvis studieleder har bemærkninger.
Gennem de obligatoriske praktikforløb er der tilknyttet en vejleder til hver studerende, som skal være med til at sikre kvaliteten af forløbet. Vejleder besøger som udgangspunkt virksomhed og studerende mindst én gang under praktikforløbet.
Det er vejlederens ansvar at holde øje med, hvorvidt praktikforløbene går planmæssigt – og vejlederen adviserer instituttets ledelse og praktikkoordinator, hvis det ikke er tilfældet. Som tværgående kvalitetssikring mødes studielederen årligt med institutternes praktikkoordinatorer for at evaluere årets praktikforløb.
Praktikken godkendes endeligt på baggrund af en attest fra praktikvirksomheden, en fokusrapport og en praktikrapport. Som en del af praktikrapporten, skal den studerende blandt andet også lave en vurdering af udbytte af praktikken.
Som yderligere kvalitetssikring af praktikforløbet er der mulighed for at afholde en afsluttende praktiksamtale, hvilket både kan ske på initiativ fra vejlederen og den studerende.