Et vigtigt element i kvalitetsarbejdet på fakultetet er de årlige statusmøder og de femårige uddannelsesevalueringer.
Hvor de årlige statusmøder primært har fokus på den årlige udvikling i kvalitetsindikatorerne samt opfølgning på konkrete initiativer og handleplaner, så giver en uddannelsesevaluering i højere grad mulighed for at anlægge et helhedsperspektiv og et samfundsperspektiv på uddannelsen gennem inddragelse af eksterne eksperter.
Formålet med at invitere eksterne aktører til at deltage i uddannelsesevalueringen er at udfordre ledere, medarbejdere og studerende i deres tænkning omkring uddannelsen, herunder at få nogle anbefalinger til, hvad uddannelsen fremadrettet bør arbejde videre med. Det kan f.eks. være anbefalinger til, hvordan uddannelsens relevans for arbejdsmarkedet styrkes, og om der er fagområder, der bør styrkes for at fremtidssikre uddannelsen.
Processen omkring en uddannelsesevaluering er bygget op omkring Data - Dialog - Opfølgning.
Som forberedelse til det årlige statusmøde gør uddannelsesansvarlige status på sidste års handleplan og udarbejder bemandingsplaner. I tillæg til årets kvalitetsindikatorer i PowerBI udgør dette tilsammen datagrundlaget for den årlige status. 1.april opdateres kvalitetsindikatorerne i PowerBI.
Statusmødet er et dialogmøde mellem studieleder, institutleder, uddannelsesansvarlige samt studerende og undervisere i uddannelsesudvalget. Dagsorden indeholder følgende faste punkter:
Der udarbejdes en skriftlig opsamling fra mødet, som alle mødedeltagere godkender. Den skriftlige opsamling indeholder referat fra statusmødet og handleplan for det kommende år
I Model for årlig status kan du læse om processen før, under og efter statusmødet.
Ved uddannelsesevalueringen indgår som minimum to eksterne eksperter, hvoraf den ene skal være internationalt anerkendt forsker og den anden aftagerrepræsentant.
En ekstern ekspert kan komme fra forskellige kontekster og bidrage til uddannelsesevalueringen med forskellige (primære) perspektiver på kvalitetsarbejdet. Det gælder eksempelvis: aftagere, eksperter inden for det uddannelsesfaglige område, udviklings- og evalueringsmedarbejdere inden for uddannelses- og forskningssektoren, medarbejdere med ekspertise inden for organisationsudvikling og organisatorisk læring.
Forslag til eksterne eksperter fremsendes af studieleder til Prodekan for Uddannelse. Forslagene skal kort skriftligt begrundes. Det skal således for den faglige ekspert anføres, hvilke forsknings- og uddannelsesmæssige kvalifikationer, der lægges til grund for, at vedkommendes faglige ekspertise er på højeste internationale niveau. For aftagerrepræsentanten beskrives det, hvilke kvalifikationer, der sandsynliggør, at vedkommende kan bringe samfundsvinklen ind i uddannelsesevalueringen. Endvidere markeres det i indstillingen, at de foreslåede eksperter tilsammen kan dække alle fire delpolitikker.
Prodekan for Uddannelse foretager det endelige valg af eksperter og sørger for, at der foretages supplerende udpegninger, hvis der er mangler i dækningen af alle delpolitikker.
Til evalueringsmødet mødes de centrale aktører omkring uddannelsen med minimum to eksterne eksperter
Prodekan for uddannelse (mødeleder)
Institutleder
Studieleder
Uddannelsesansvarlig
Studerende og undervisere i uddannelsesudvalget
Uddannelseschef
Kvalitetsmedarbejder (ref.)
Faglig ekstern ekspert
Aftagerekspert
Intern ekspert
Forud for evalueringsmødet får du tilsendt en selvevalueringsrapport, som du gerne må orientere dig i, med henblik på at byde ind med emner til drøftelse. Fremsend gerne de emner/udfordringer du ønsker belyst forud for selve evalueringsmødet.
På et formøde får du mulighed for at møde studerende og undervisere, med det formål at få et indblik i, hvordan det er at undervise og studere på uddannelsen.
På selve evalueringsmødet har du som ekstern ekspert til opgave at se kritisk på uddannelsen og udfordre ledere og medarbejdere ved inddragelse af din faglig viden og erfaring. På evalueringsmødet forventes det, at du kommer med anbefalinger til, hvad uddannelsen bør sætte fokus på/arbejde videre med.
Efter evalueringsmødet får du tilsendt en skriftlig opsamling til kommentering.
Har du spørgsmål til fakultetets kvalitetsprocesser, eller har du brug for flere informationer om oplysningerne på denne side, er du velkommen til at kontakte Lea Nissen.
I denne vejledning kan du se hvordan du kommer i PowerBI for at se kvalitetsindikatorerne.
I denne vejledning er der en gennemgang af hvorda du finder frem til kvalitetsindikatorerne i Datapakken i PowerBI.
Instituttet indstiller forslag til ekspert til prodekan for uddannelse, som kontakter og udvælger eksperter. Forslag indstilles i skabelonen.
Institutleder udarbejder en institutlederredegørelse der indeholder de ledelsesmæssige refleksioner og dispostitioner i relation til forskningsbaseringen af eller videngrundlaget på uddannelserne. Der er udarbejdet en guide til, hvordan institutlederredegørelsen kan skrives.
Som afslutning på uddannelsesevalueringen, udarbejdes en handleplan for uddannelsen. Handleplanen noteres i skabelonen (word).